Τελευταία, είναι συχνό το φαινόμενο να προκύπτει λάθος ανεφοδιασμός καυσίμου, όσο παράδοξο κι αν ακούγεται αυτό. Και όμως πολλοί οδηγοί την έχουν “πατήσει” στην κυριολεξία, όταν ένας απρόσεκτος υπάλληλος πρατηρίου καυσίμων φούλαρε αντί για ντίζελ με βενζίνη. Το αντίθετο είναι μάλλον πιο δύσκολο να συμβεί. Σε αυτές τις περιπτώσεις οι αντιδράσεις μας θα πρέπει να είναι άμεσες, προκειμένου να μην καταστρέψουμε τον κινητήρα μας. Η Leaseplan (www.leaseplan.gr) μέσα από ένα άκρως κατατοπιστικό θέμα, προτείνει τις σωστές κινήσεις που θα πρέπει να ακολουθήσουμε.
Λάθος καύσιμο; Πώς γίνεται αυτό;
Λάθος ανεφοδιασμό καυσίμων συναντάμε κυρίως στα αυτοκίνητα με κινητήρες πετρελαίου(diesel) όπου τοποθετείται συχνά αμόλυβδη βενζίνη αντί πετρελαίου. Ο λόγος που συμβαίνει αυτό είναι ότι το στόμιο πλήρωσης αυτών είναι πιο φαρδύ από το στόμιο των κινητήρων βενζίνης, με αποτέλεσμα να έχουν τη δυνατότητα να χωρέσουν τα ακροφύσια και των δύο ειδών καυσίμων. Αντίθετα, στα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης, όπου το στόμιο είναι πιο στενό, μπορεί να εισχωρήσει μόνο το ακροφύσιο αμόλυβδης, συνεπώς η περίπτωση λάθους είναι εξαιρετικά σπάνια.
Κάποιες φορές, ωστόσο, η πλήρωση των αυτοκινήτων diesel με βενζίνη είναι αδύνατο να συμβεί καθώς αυτά εφοδιάζονται με εκτροπέα καυσίμου και μόνο. Πρόκειται για ορισμένα σύγχρονα αυτοκίνητα diesel.
Λάθος καύσιμο. Τι κάνω;
Οδηγίες για πριν ή κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Ο λάθος ανεφοδιασμός με βενζίνη σε όχημα με κινητήρα πετρελαίου άλλοτε γίνεται άμεσα αντιληπτός και άλλοτε τον αναγνωρίζουμε αφού έχουμε ήδη ξεκινήσει την οδήγηση του αυτοκινήτου. Να δούμε τι κάνουμε και για τις δύο περιπτώσεις.
Αν αντιληφθείτε άμεσα ότι έχει γίνει λάθος ανεφοδιασμός:
Μην εκκινήσετε σε καμία περίπτωση το αυτοκίνητο.
Υπάρχουν σοβαρότατες πιθανότητες να προκληθούν δαπανηρές ζημιές στον κινητήρα και στο σύστημα καυσίμου οι οποίες δεν καλύπτονται στο πλαίσιο της εγγύησης.
Καλέστε άμεσα την οδική βοήθεια.
Θα μεταφέρει το αυτοκίνητο σε συνεργείο για να αδειάσει το ρεζερβουάρ και να γίνουν όλες οι απαραίτητες διαδικασίες καθαρισμού και αλλαγής φίλτρου πετρελαίου προς αποφυγή χειρότερης εξέλιξης.
Αν δεν αντιληφθείτε άμεσα ότι έχει γίνει λάθος ανεφοδιασμός και ξεκινήσετε την οδήγηση:
Η διαδικασία είναι ίδια σε ό,τι αφορά την οδική βοήθεια, όμως το κόστος επισκευής μπορεί να εκτοξευθεί αν χρειαστούν ανταλλακτικά. Στην περίπτωση, λοιπόν, που το αυτοκίνητο βρεθεί σε κίνηση, αφού διανύσετε λίγα χιλιόμετρα, θα παρουσιάσει διακοπές κι έπειτα θα σβήσει. Θα έχει προκληθεί βλάβη στο κύκλωμα καυσίμου, με πιθανότερα μέλη την αντλία πετρελαίου και τα μπεκ ψεκασμού, τα οποία όπως αναφέρεται παραπάνω θα χρειαστούν, πιθανότατα, αντικατάσταση.
Νοθευμένο καύσιμο = Λάθος καύσιμο. Τι κάνω;
Οδηγίες για το πώς να αντιδράσετε κατά την οδήγηση.
Μπορεί να μας τύχει λάθος ανεφοδιασμός καυσίμου ακόμα και όταν δεν έχει τοποθετηθεί βενζίνη σε αυτοκίνητο με κινητήρα πετρελαίου. Μπορεί ο ανεφοδιασμός να γίνει με το σωστό καύσιμο και το λάθος να βρίσκεται στο ότι το καύσιμο αυτό, όμως, είναι κακής ποιότητας ή είναι νοθευμένο. Αν τύχει να συμβεί αυτό, τότε, σχεδόν αμέσως μόλις ξεκινήσετε την οδήγηση, θα παρατηρήσετε ότι ο κινητήρας δεν έχει ομαλή λειτουργία, κάνει διακοπές ή ανεβάζει με δυσκολία στροφές και είναι πολύ πιθανό να ανάψει στον πίνακα οργάνων η ένδειξη «Check Engine».
Στην περίπτωση αυτή:
Μειώστε την ταχύτητα του αυτοκινήτου και οδηγήστε με μέτριες στροφές στον κινητήρα.
Σβήστε τον κινητήρα για να μην προκληθεί ζημιά.
Καλέστε την οδική βοήθεια.
Θα μεταφέρει το αυτοκίνητο στο συνεργείο όπου θα καθαριστεί το ντεπόζιτο καυσίμου, θα αλλαχθεί το φίλτρο καυσίμου, θα τοποθετηθεί καθαρό καύσιμο εκ νέου και θα γίνουν όλοι οι απαραίτητοι έλεγχοι.
Σημείωση: Δεν είναι μόνο ζήτημα κακής τύχης το να εισχωρήσει στον κινητήρα νοθευμένο καύσιμο.
Τα περισσότερα περιστατικά ανεφοδιασμού νοθευμένου καυσίμου οφείλονται σε λάθος κριτήριο ανεφοδιασμού. Με άλλα λόγια, εντοπίζονται στις περιπτώσεις όπου κριτήριο ήταν η χαμηλή προσφερόμενη τιμή η οποία δεν διασφαλίζει και την καλύτερη δυνατή ποιότητα.
Συμβουλή: Για να έχουμε όσο το δυνατόν περισσότερο την τύχη με το μέρος μας, ας επιλέγουμε τα πρατήρια που γνωρίζουμε την ποιότητα των καυσίμων τους. Με άλλα λόγια, τα πρατήρια που έχουμε επισκεφθεί και στο παρελθόν και είμαστε βέβαιοι πως αξίζουν την εμπιστοσύνη μας.
Χρήσιμες οδηγίες για τη διαδικασία του ανεφοδιασμού.
Απενεργοποιήστε τον κινητήρα και την ανάφλεξη για λόγους ασφαλείας. Ισχύει και για τους κινητήρες με το σύστημα Stop/Start.
Σταματήστε κοντά στην αντλία που επιθυμείτε, με το κατάλληλο καύσιμο, και ενημερώστε τον υπάλληλο για το είδος καυσίμου που χρησιμοποιείτε. Δεν είναι δεδομένο, καθώς δεν είναι υποχρεωμένος, ότι θα γνωρίζει τον τύπο του αυτοκινήτου σας ή ότι θα παρατηρήσει εάν αναγράφεται ο τύπος καυσίμου.
Μη χρησιμοποιείτε το κινητό σας τηλέφωνο. Λόγω της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας μπορεί να δημιουργηθούν σπίθες, με αποτέλεσμα να εκδηλωθεί πυρκαγιά.
Μην μπαίνετε και βγαίνετε συνεχώς από το αυτοκίνητο κατά τον ανεφοδιασμό καυσίμου γιατί μπορεί να προκληθεί υπερβολικός στατικός ηλεκτρισμός.
Θυμηθείτε ότι το ρεζερβουάρ είναι γεμάτο μόλις η αυτόματη κάνουλα του πρατηρίου υγρών καυσίμων χτυπήσει για πρώτη φορά και διακόψει αυτόματα την παροχή καυσίμου. Καλό είναι να μη συνεχίσετε τον ανεφοδιασμό καυσίμου γιατί γεμίζει ο κενός χώρος διαστολής στο δοχείο καυσίμου και το καύσιμο μπορεί να υπερχειλίσει προκαλώντας ζημιά στα ελαστικά και στη βαφή του αμαξώματος. Σε αυτή την περίπτωση, ξεπλύνετε με άφθονο νερό και σαπούνι, αφού προηγουμένως έχετε βιδώσει την τάπα του ρεζερβουάρ για να μην εισχωρήσει νερό.
Λιγότερο καύσιμο. Πού απευθύνομαι;
Σύμφωνα με το Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, εάν έχετε την υποψία ότι σας έβαλαν λιγότερο καύσιμο από αυτό που έγραψε η αντλία ή ότι ήταν νοθευμένο, μπορείτε να απευθυνθείτε στο Τμήμα Μετρολογίας της κατά τόπον αρμόδιας Περιφερειακής Ενότητας (πρώην Νομαρχία). Η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή (τηλ: 1520) επιλαμβάνεται της υπόθεσης, εφόσον από το πόρισμα της Περιφερειακής Ενότητας προκύψει ζήτημα ασφάλειας του καυσίμου.
Αρμόδιες για τους ελέγχους στα πρατήρια είναι οι υπηρεσίες εμπορίου των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, τα Κλιμάκια Ελέγχου Διακίνησης Αποθήκευσης Καυσίμων (ΚΕΔΑΚ), καθώς επίσης και το ΣΔΟΕ.