Το πρώτο τσέχικο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής γιορτάζει την επέτειό του. H Skoda παρουσίασε το θρυλικό 1000 MB την άνοιξη του 1964, κατασκευάζοντας πάνω από 443.000 μονάδες μέχρι το 1969. Τα περισσότερα από τα μισά εξήχθησαν σε άλλες χώρες. Η ονομασία του 1000 MB αναφέρεται στην χωρητικότητα του κινητήρα των 1000 κ. εκ. και το “MB” στην παραγωγή του στο εργοστάσιο στο Mladá Boleslav.

Πριν από 55 χρόνια, λοιπόν, το Skoda 1000 MB σηματοδότησε μια καμπή στην ιστορία του τσέχου κατασκευαστή αυτοκινήτων. Το συμπαγές αυτοκίνητο με έναν πίσω κινητήρα 1.0 κ.εκ. με προηγμένη τεχνολογία για την εποχή του, έθετε νέα πρότυπα στα μέσα της δεκαετίας του 1960.

Εφοδιαζόταν με έναν πολύ σύγχρονο τετρακύλινδρο κινητήρα 1.000 κ. εκ. Επιπλέον, το μοντέλο τελευταίας τεχνολογίας κατασκευάστηκε σε ένα νέο τμήμα του εργοστασίου στο Mladá Boleslav, το οποίο χρησιμοποίησε τεχνολογίες αιχμής, όπως για παράδειγμα μια ειδική διαδικασία χύτευσης. Περισσότερες από 300 εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων 134 από το εξωτερικό, συμμετείχαν στην κατασκευή και τον εξοπλισμό των χώρων του, καθιστώντας το συγκεκριμένο εργοστάσιο ένα από τα πιο σύγχρονα εργοστάσια αυτοκινήτων, καθορίζοντας νέα πρότυπα και πέρα από τα σύνορα των κομμουνιστικών, τότε, χωρών.

Το 4θυρο 1000 MB αποτελείτο από 665 τμήματα, τα οποία είχαν 6.900 σημεία συγκόλλησης. Η Skoda χρησιμοποίησε κράμα αλουμινίου, καθώς και ειδική διαδικασία χύτευσης για τον στροφαλοθάλαμο του κινητήρα καθώς και το τετρατάχυτο μηχανικό κιβώτιο, το οποίο ήταν μοναδικό στην Ευρώπη.

Βασίστηκε σε ένα δίπλωμα ευρεσιτεχνίας που καταχωρήθηκε από τον Τσέχο μηχανικό Josef Polák το 1922. Ταυτοχρόνως, ο έξυπνα σχεδιασμένος στροφαλοθάλαμος βάρους μόλις 105 κιλών δεν απαιτούσε την τοποθέτηση οπών σε αυτό. Αυτό συνέβαλε στη μείωση του χρόνου παραγωγής και στη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας. Οι δοκιμές του πραγματοποιήθηκαν σε ακραίες καιρικές συνθήκες στην τότε Σοβιετική Ένωση. Η νέα γενιά οχημάτων έφερε και την ονομασία NOV (Nový Osobní Vůz, «νέο επιβατικό αυτοκίνητο»).

Μέχρι το Μάιο του 1962, 50 πρωτότυπα είχαν καλύψει συνολικά 1.598.840 χιλιόμετρα, συμπεριλαμβανομένων και των ακραίων συνθηκών της πρώην Σοβιετικής Ένωσης. Οι δοκιμές στα συστήματα πέδησης, καυσίμου και ψύξης πραγματοποιήθηκαν στον Καύκασο, όπου τρία οχήματα έπρεπε να κινούνται κάτω από ακραίες θερμοκρασίες έως και -45 βαθμούς Κελσίου.

Χάρη στον προηγμένο σχεδιασμό και τη συνεπή χρήση των κραμάτων αλουμινίου, το οικογενειακό αυτοκίνητο ζύγιζε σε μόλις 755 κιλά. Ο υδρόψυκτος τετρακύλινδρος τετρακύλινδρος OHV μετατοπίστηκε προς τα πίσω και πιο συγκεκριμένα στον πίσω άξονα. Ο ελαφρύς του κινητήρας παρήγαγε 27 kW (37 hp) στην πρώτη φάση από χώρο καύσης 988 κ.εκ. Το σύγχρονο όχημα έφθαωε σε μια τελική ταχύτητα 120 χλμ / ώρα με πολύ ευνοϊκή κατανάλωση για εκείνη την περίοδο από 7 έως 8 λίτρα βενζίνης ανά 100 χιλιόμετρα.

Το 1966, η ισχύς αυξήθηκε στα 32 kW (43 hp), ενώ του προστέθηκε και μια δεύτερη έκδοση κινητήρα, η οποία προσέφερε 38 kW (52 hp) από τα 1.100 κ.εκ.

Η σπάνια έκδοση με δύο πόρτες MBX αναζητείται ιδιαίτερα μεταξύ των κλασικών συλλεκτών αυτοκινήτων σήμερα.

Το μεγάλο πανοραμικό πίσω παρμπρίζ βελτίωσε την ορατότητα στο πίσω μέρος. Παρά τις συμπαγείς του διαστάσεις (μήκος 4,17 μ., πλάτος 1,62 μ. και ύψος 1,39 μ.), Το 1000 MB κατείχε ένα πολύ ευρύχωρο και λειτουργικό εσωτερικό. Για παράδειγμα, ως στάνταρ, τα καθίσματα θα μπορούσαν να μετατραπούν και σε κρεβάτια. Στο μπροστινό του τμήμα όπου βρισκόταν ο χώρος αποσκευών, είχε χωρητικότητα 220 λίτρων. Να σημειώσουμε ότι υπήρχε και ο εφεδρικός τροχός.
Περισσότερα από τα μισά από τα συνολικά 443.000 μοντέλα Skoda 1.00MB που κατασκευάστηκαν μεταξύ 1964 και 1969, εξήχθησαν σε αρκετές δεκάδες χώρες σε όλο τον κόσμο. Το 1965, για παράδειγμα, το ποσοστό εξαγωγής έφθασε το 70%. Μάλιστα οι επιτυχίες των 1000 MB σε διάσημους αγώνες αυτοκινήτων οδήγησε επίσης τη ζήτηση σε υψηλά, για την εποχή εκείνη επίπεδα, στο εξωτερικό.
