spot_img
HomeAUTOΙΣΤΟΡΙΑSkoda 110R – Erko -  50 χρόνια πριν

Skoda 110R – Erko –  50 χρόνια πριν

Skoda 110R – Erko -  50 χρόνια πριν

Πριν από 50 χρόνια, το θρυλικό Skoda 110 R Coupé γιόρτασε την πρεμιέρα της εμπορικής έκθεσης στο Μπρνο. Το κομψό σπορ αυτοκίνητο με πίσω κινητήρα ήταν μια τεράστια επιτυχία στις πωλήσεις και χρησίμευσε ως βάση για το θρυλικό ράλι και τα αγωνιστικά αυτοκίνητα του τσεχικού κατασκευαστή. Παράλληλα με τα πρωτότυπα Skoda 180 RS και 200 ​​RS, το 130 RS, αργότερα έγινε γνωστό ως “Porsche of the East” και προήλθε επίσης από το 110 R.

SKODA-110_03

Το 1964 η Skoda ξεκίνησε να παράγει το Notchback 1000 MB. Με το αυτοφερόμενο αμάξωμα, τον κινητήρα πίσω και πίσω κίνηση, αυτό το μοντέλο προανήγγειλε  μια νέα τεχνολογική εποχή στον τσεχικό κατασκευαστή αυτοκινήτων. Η εταιρεία πραγματοποίησε μεγάλες επενδύσεις σε σύγχρονες εγκαταστάσεις παραγωγής για τη νέα σειρά και σύντομα επικεντρώθηκε πλήρως στην παραγωγή αυτού του νεοεισερχόμενου λόγω της επιτυχίας των πωλήσεων. Για το λόγο αυτό, η εταιρεία διέκοψε την παραγωγή του FELICIA convertible. Ωστόσο, η ζήτηση για σπορ  μοντέλα παρέμεινε ισχυρή, ιδίως στις αγορές της δυτικής Ευρώπης.

SKODA-110_04

Η Skoda ανταποκρίθηκε στις επιθυμίες των πελατών της με ένα όχημα που θα ενίσχυε την εικόνα της μάρκας παρά το γεγονός ότι παραμένει ένα εξειδικευμένο προϊόν όσον αφορά τον προγραμματισμένο αριθμό μονάδων. Ενώ η ανάπτυξη της σειράς 100/110 L ήταν σε εξέλιξη (ο διάδοχος των 1000 MB που έλαβε αναβαθμίσεις αμαξώματος, μπροστινά δισκόφρενα και βελτιωμένο εξοπλισμό ασφαλείας), ξεκίνησαν οι εργασίες στην έκδοση duodoor coupé 110 R.

SKODA-110_05

Η ανάπτυξη του 110 R, με το παρατσούκλι «Erko» στην Τσεχική Δημοκρατία, ξεκίνησε το 1966 και τον Μάρτιο του 1968 το πρώτο πρωτότυπο με την εσωτερική ονομασία Š 718 K ξεκίνησε από το εργοστάσιο στο Kvasiny. Το αμάξωμα coupé διέφερε από την έκδοση notchback όχι μόνο με το κομψά κεκλιμένο πίσω άκρο του, αλλά και με ένα πιο απότομο κεκλιμένο παρμπρίζ και δύο μεγάλες πόρτες με παράθυρα χωρίς πλαίσιο.

Κατά τη διάρκεια δοκιμαστικών που πραγματοποιήθηκαν σε αυτοκινητόδρομους, μεταξύ άλλων, το κουπέ έφτασε σε τελική ταχύτητα 145 km / h. Το δεύτερο πρωτότυπο ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο του 1969. Ήταν εξοπλισμένο με διπλό καρμπυρατέρ και γεννήτρια εναλλασσόμενου ρεύματος αντί για δυναμό.

Η εταιρεία κάλεσε πολλούς δημοσιογράφους στην παγκόσμια πρεμιέρα του 110 R, η οποία πραγματοποιήθηκε στις αίθουσες διαμονής στο επαγγελματικό σχολείο της εταιρείας Mladá Boleslav.

SKODA-110_06

Η ζήτηση για τα 110 R αυξήθηκε απότομα , αλλά η αύξηση της παραγωγής του αντιμετώπισε προβλήματα λόγω των πολιτικών συνθηκών εκείνη την εποχή. Μέχρι το τέλος του 1970, είχαν κατασκευαστεί μόνο 121 οχήματα, και μόλις το δεύτερο τρίμηνο του 1971 οι πρώτες μονάδες του κουπέ μπορούσαν να παραδοθούν σε πελάτες στο εξωτερικό. Στη συνέχεια, ο τσεχικός κατασκευαστής αυτοκινήτων επικεντρώθηκε κυρίως στις εξαγωγές: περίπου 3.000 μονάδες που παρήχθησαν το 1971, μόνο 442 οχήματα έφτασαν στους εκθεσιακούς χώρους του τότε τσεχοσλοβακικού αντιπροσώπου Mototechna. Το 110 R ήρθε με μια τεράστια τιμή τουλάχιστον 78.000 κορώνες, η οποία τότε ήταν το ισοδύναμο των μισθών περίπου 40 μηνών.

SKODA-110_07

Το 110 R είχε μήκος 4.155 mm,  πλάτος 1.620 mm και ύψος 1.340 mm, ήταν δηλαδή  40 mm μικρότερο από το βασικό μοντέλο notchback. Το μεταξόνιο ήταν 2.400 χιλιοστά. Ο τετρακύλινδρος εν σειρά κινητήρας των 1.107 κ. εκ. εφοδιασμένος με ψυγείο λαδιού παρήγαγε ισχύ 38 kW (52 hp) στις 4.650 σ.α.λ. με  σχέση συμπίεσης 9,5: 1 δύο καρμπυρατέρ και σε συνδυασμό με το χαμηλό  βάρος 880 κιλών, προσέφερε μια συναρπαστική οδηγική εμπειρία. Το κιβώτιο ταχυτήτων ήταν 4τάχυτο.

SKODA-110_08

Με ελαστικά 165 SR 14, το 110 R έφτασε σε τελική ταχύτητα 145 km / h, ενώ   από μηδέν έως 100 km / h χρειαζόταν  19 δευτ. Ένα σύστημα φρένων διπλού κυκλώματος ελέγχει την επιβράδυνση, με δισκόφρενα μπροστά και τύμπανο πίσω. Τα φρένα ήταν κατασκευασμένα από την Skoda με άδεια της αγγλικής Dunlop. Καθώς το 57% του βάρους του οχήματος βρισκόταν στους πίσω τροχούς, το σπορ κουπέ είχε εξαιρετική πρόσφυση. Η μέση κατανάλωση καυσίμου ήταν 8,5 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, το ρεζερβουάρ ήταν 32 λίτρων. Κάτω από το μπροστινό καπό, υπήρχε αρκετός χώρος για αποσκευές 250 λίτρων.

Το ταμπλό, με πέντε στρογγυλά όργανα, κυκλοφόρησε αρχικά με ξύλινη επένδυση και σύντομα αντικαταστάθηκε από ματ μαύρο φινίρισμα.

SKODA-110_09

Το 1973, το 93%  από τα περίπου 6.000 κουπέ που κατασκευάστηκαν εξάγονται έξω από αυτό που ήταν τότε Τσεχοσλοβακία. Το επόμενο έτος, η παραγωγή αυξήθηκε σε περίπου 7.500 μονάδες. Από τον Σεπτέμβριο του 1972, η Skoda  εξήγαγε επίσης μια δεξιοτίμονη έκδοση και μόλις τρία χρόνια αργότερα, 2.371 κουπέ ή 36% του συνολικού αριθμού οχημάτων που εξήχθησαν σε πελάτες ήταν στη Μεγάλη Βρετανία. Ορισμένες μονάδες των 110 R έφτασαν ακόμη και στη Νέα Ζηλανδία, το Κουβέιτ και τη Νικαράγουα. Το 1980, το τελευταίο έτος παραγωγής, οι εξαγωγές περιορίστηκαν στις αγορές της Γιουγκοσλαβίας και της Ισπανίας.

SKODA-110_10

Η διεθνής ζήτηση για το 110 R αυξήθηκε σημαντικά και από τις αγωνιστικές του εκδόσεις. Λίγο αργότερα, η Skoda παρουσίασε 180 RS αλλά και το 200 RS. Τα πρωτότυπα εμπνευσμένα από τη σειρά coupé έκαναν το ντεμπούτο τους στο ράλι Barum τον Ιούνιο του 1974. Αυτά τα αγωνιστικά αυτοκίνητα είχαν κινητήρες OHC με χωρητικότητα έως και δύο λίτρα και ένα κιβώτιο 5 ταχυτήτων από την Porsche.

Το θρυλικό Skoda 130 RS ακολούθησε την άνοιξη του 1975. Θα γίνει ένα από τα πιο επιτυχημένα αυτοκίνητα αγώνων ράλι.

RELATED ARTICLES
spot_img

ΝΕΑ AUTO