Συμπληρώνει 60 χρόνια ιστορίας το χαρισματικό αγωνιστικό αυτοκίνητο της Skoda: το 1100 OHC. Αποτελεί σημαντικό ορόσημο στην 116χρονη εμπλοκή της Τσέχικης εταιρείας στο μηχανοκίνητο αθλητισμό. Με ελαφρύ σωληνωτό πλαίσιο, μέγιστη ταχύτητα 200 χλμ/ώρα και ισχύ 92 hp, καταδεικνύει τις δεξιότητες των μηχανικών της Skoda εκείνη την εποχή. Σήμερα σώζονται μόλις δύο γνήσια πρωτότυπα της εποχής και η εταιρεία για
να τιμήσει το γεγονός οργανώνει σειρά εκδηλώσεων.
Επρόκειτο για ένα καθαρόαιμο αγωνιστικό αυτοκίνητο ανοικτού τύπου, δύο θέσεων, με την εσωτερική ονομασία 968. Η Skoda παρήγαγε αρχικά δύο ανοικτά 1100OHC τα οποία προορίζονταν για αγώνες μεγάλων αποστάσεων.
Με ισχύ 92 ίππωνΆρχισε να αναπτύσσει το διθέσιο αγωνιστικό tην άνοιξη του 1956. Το 1100 OHC φιλοξενούσε έναν 4κύλινδρο κινητήρα με διαμήκη εμπρόσθια στήριξη και δύο εκκεντροφόρους. Με χωρητικότητα 1089 κ.εκ. είχε απόδοση 92 hp στις 7700 σ.α.λ. Για καύσιμο η Skoda χρησιμοποίησε αυτό της αεροπορίας των υψηλών οκτανίων.
Μόλις 550 κιλάΕίχε μεταξόνιο 2.200 χιλιοστών, με συνολικό μήκος 3.880 χιλ., πλάτος 1.430 χιλιοστά και ύψος μόλις 964 χιλ. Το αγωνιστικό αυτοκίνητο ήταν εξαιρετικά επίπεδο. Χάρη στο πολύ ελαφρύ αμάξωμα, κατασκευασμένο από πλαστικό ενισχυμένο με ίνες γυαλιού (GRP), είχε βάρος μόλις 550 κιλά. Αυτή η εξαιρετικά ελαφριά κατασκευή είχε συμβάλλει σημαντικά στην εξαιρετική του επιτάχυνση, αλλά και στην τελική των 200 χλμ/ώρα.
Εξίσου σημαντική ήταν και η αεροδυναμική του. Στα αρχικά στάδια ανάπτυξης, το αγωνιστικό αυτοκίνητο είχε, ακόμα, αναδιπλούμενους προβολείς, αλλά σύντομα έπρεπε να δώσουν τη θέση τους σε μια πιο πρακτική λύση: σταθεροί προβολείς με αεροδυναμικά καλύμματα από πλεξιγκλάς.
Με τέλεια κατανομή βάρους
Το 1100 OHC κατασκευαστικά ήταν ένα πρωτότυπο. Η δομική του βάση αποτελείτο από ένα πλέγμα πλαισίου που έχει συγκολληθεί από σωλήνες με λεπτά τοιχώματα. Το αυτοκίνητο οφείλει τα άριστα χαρακτηριστικά χειρισμού του στην σχεδόν τέλεια κατανομή βάρους: με οδηγό 75 κιλών, ο λόγος ήταν 49,7 έως 50,3 τοις εκατό υπέρ του πίσω άξονα. Ο συμπλέκτης, το κιβώτιο των πέντε ταχυτήτων και το διαφορικό βρίσκονται στο πίσω μέρος και σχηματίζουν μια ενιαία
μονάδα συναρμολόγησης. Οι τροχοί ήταν 15 ιντσών.
Η πρώτη του νίκη
Η πρώτη εμφάνιση του αυτοκινήτου έφερε και την πρώτη του νίκη. Ο έμπειρος, τότε, εργοστασιακός οδηγός Miroslav Fousek κέρδισε έναν αγώνα στο Mlada Boleslav, στο τέλος Ιουνίου του 1958. Εκτός από τις νίκες σε τοπικές διοργανώσεις, άλλοι οδηγοί πέτυχαν σπουδαίες διακρίσεις σε άλλες χώρες. Λόγω της δύσκολης πολιτικής κατάστασης στα τέλη της δεκαετίας του 1950 και στις αρχές της δεκαετίας του 1960, τα αγωνιστικά αυτοκίνητα από τον Mladá Boleslav περιορίστηκαν να ανταγωνίζονται στις σοσιαλιστικές μόνο χώρες.
Εκτός από τα δύο ανοικτά οχήματα με το σώμα GRP που κατασκευάστηκε στα τέλη του 1957, η Skoda παρήγαγε επίσης δύο 1100 OHC Coupé, το 1959 με αλουμινένιο κουβούκλιο. Ακόμη και με αυτήν την έκδοση, οι μηχανικοί κατάφεραν να επιτύχουν πολύ χαμηλό συνολικό βάρος , μόλις 618 κιλών, διατηρώντας παράλληλα την εξαιρετική απόδοση της ανοιχτής κορυφαίας έκδοσης.
Η αναπαλαίωσή τους
Και τα δύο κουπέ βρέθηκαν κατεστραμμένα σε ατυχήματα σε δημόσιους δρόμους. Οι συντηρητές του μουσείου Skoda, εργάζονται επί του παρόντος εντατικά, για την ανακαίνιση ενός Skoda 1100 OHC Coupé, με βάση το διατηρημένο πλαίσιο και το σύστημα μετάδοσης κίνησης ενός από τα οχήματα.
Ένα από τα μοναδικά αυτά αγωνιστικά αυτοκίνητα ανήκει στον Βρετανό εισαγωγέα Skoda UK, ο οποίος το χρησιμοποιεί κυρίως σε εκδηλώσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο. Το άλλο αγωνιστικό αυτοκίνητο βρίσκεται συνήθως στο μουσείο εταιρείας, στα κεντρικά γραφεία της μάρκας στην πόλη Bohemian της Mlada Boleslav.
THE ŠKODA 1100 OHC