Για άλλη μια φορά, η SEAT συμμετέχει στην Techno-Classica, την παγκοσμίου φήμης έκθεση για τα vintage, κλασικά και γοήτευτα αυτοκίνητα στο Έσσεν της Γερμανίας. Στη φετινή έκδοση, η ισπανική αυτοκινητοβιομηχανία παρουσιάζει την ποικιλία και την ποικιλομορφία της ιστορίας της, με μερικά από τα πιο δημοφιλή οχήματα που οδήγησαν στη γραμμή παραγωγής της μάρκας.
Δύο εκδόσεις του 50χρονου 1430 – ένα πρώτο σεντάν της σειράς – καθώς και ένα πανέμορφο 850 Sport Spider.

Το SEAT 1430 κυκλοφόρησε το 1969 και έτσι σηματοδοτεί την 50ή επέτειό του το 2019. Ήταν ένα παράγωγο του 124, ένα μοναδικό ισπανικό μοντέλο το οποίο μπορεί να θεωρηθεί το πιο πλήρες ισπανικό σαλόνι αυτοκινήτου της εποχής. Το 1430 είναι εύκολα αναγνωρίσιμο από τους δίδυμους προβολείς του (το 124 είχε πάντα μόνο έναν προβολέα) και μεγαλύτερα πίσω φώτα, ενώ κάτω από το καπό βρισκόταν ένας κινητήρας 1.438 κ. εκ. 70PS (10PS περισσότερο από τον πρότυπο 1.2-λίτρων 124).
Αν και ο σχεδιασμός του 1430 ήταν πολύ παρόμοιος με το πρότυπο 124, οι απλές τροποποιήσεις στα φώτα και ο μεγαλύτερος, ισχυρότερος κινητήρας ήταν αρκετοί για να το καταστήσουν ένα διαφορετικό, πιο εξελιγμένο αυτοκίνητο. Το 1430 παρήχθη μέχρι το 1976, όταν κυκλοφόρησε η εξέλιξη 124 που ονομάζεται “Pamplona”, κληρονομώντας την πλήρη σειρά κινητήρων 1430. Περισσότερα από 255.000 κομμάτια κατασκευάστηκαν, που ήταν βασισμένα στον πρότυπο κινητήρα 1430 καθώς και σε εκδόσεις 1.6 και 1.8 twin-cam, γνωστές ως FU (τα γράμματα που προσδιόρισαν τους αριθμούς πλαισίου).
Οι πιο ισχυρές εκδόσεις ήταν απίστευτα επιτυχημένες σε αγώνες ράλι, κερδίζοντας τέσσερα πρωταθλήματα ισπανικών αγώνων στα μέσα της δεκαετίας του ’70, μια χρυσή περίοδος για την SEAT Competicion, την ισπανική αυτοκινητοβιομηχανία στην εποχή εκείνη.

Η σημασία του 1430 για τη μάρκα δεν τελειώνει εκεί. Ο κινητήρας του χρησιμοποιήθηκε για να τροφοδοτήσει τη Formula 1430, το πρώτο ισπανικό μονοθέσιο πρωτάθλημα, το οποίο δημιούργησε η SEAT στις αρχές της δεκαετίας του ’70. Η Formula 1430 αποτέλεσε το έδαφος για μια νέα γενιά ισπανών οδηγών που θα συνέχιζαν να επιτυγχάνουν μεγάλη επιτυχία, ενώ ταυτόχρονα θα δημιουργούσαν ένα χώρο αναπαραγωγής για τους ισπανούς κατασκευαστές σασί.

Ο παππούς του σημερινού Leon ST Cupra: το SEAT 1430 Especial 1600 Familiar. Σήμερα τα μοντέλα υψηλών επιδόσεων είναι σεβαστά και αγαπημένα από τους λάτρεις των αυτοκινήτων, όπως τα FR και Cupra. Αλλά στα αυτοκίνητα της δεκαετίας του ’70 με πέμπτη πόρτα, ο γενναιόδωρος χώρος φόρτωσης και η εύκολη πρόσβαση δεν είχαν τη δυναμική εικόνα που θεωρούμε δεδομένη σήμερα.

Φανταστείτε λοιπόν το σοκ για τον μέσο Ισπανό οδηγό, όταν στα μέσα του 1974 το SEAT ξεκίνησε μια estate έκδοση του σαλούν 1430 που τροφοδοτείται από τον κινητήρα twin cam των 1.6 λίτρων του 1430-1600 (γνωστός ως FU). Την εποχή εκείνη ήταν το πρώτο σπορ της κατηγορίας του που κατασκευάστηκε στην Ισπανία, παρέχοντας 95PS και ζυγίζοντας μόνο 980 κιλά, δίνοντας κορυφαία ταχύτητα 150 χλμ/ώρα.
Το 1430 Especial 1600 Familiar (τύπου FM) ήταν πολύ νωρίτερα από την εποχή που η εμπορική επιτυχία ήταν δύσκολο να έρθει, καθώς η εγχώρια αγορά δεν ήταν ακόμα έτοιμη για ένα όχημα όπως ήταν το ST Cupra της εποχής του. Μόνο 852 παρήχθησαν μεταξύ 1974 και 1976, όταν σταμάτησε η παραγωγή. Αντικαταστάθηκε από το SEAT 131, το οποίο τροφοδοτείται από τον ίδιο κινητήρα, αλλά μεγαλύτερο και βαρύτερο, καθιστώντας το πολύ λιγότερο φλογερό.

Το SEAT 850 Sport ήταν το πρώτο εξειδικευμένο αυτοκίνητο της SEAT. Επίσης, το 1969, το ίδιο έτος το 1.000.000ο αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε από τον ισπανικό κατασκευαστή αυτοκινήτων εγκατέλειψε τη γραμμή συναρμολόγησης της Βαρκελώνης από το 1953.
Αυτά τα δύο προφανώς άσχετα ορόσημα απεικονίζουν τη μεγάλη εξέλιξη που γνώρισε τόσο η SEAT ως εταιρεία όσο και η ισπανική εγχώρια αγορά. Στα κατασκευαστικά χρόνια της SEAT, η μάρκα έκανε τα αυτοκίνητα για να ικανοποιήσει την επείγουσα ανάγκη κινητικότητας του ισπανικού πληθυσμού, μέχρι την κατασκευή του 1.000.000 αυτοκινήτου, τόσο η εγχώρια αγορά όσο και η SEAT ήταν αρκετά ώριμα για να προσφέρουν ένα αυτοκίνητο χωρίς άλλο raison-d ‘ etre από την καθαρή οδηγική απόλαυση.
Η βάση του 850 Sport (το επίσημο του όνομα, αν και είναι γνωστό και ως Sport Spider για να το διαφοροποιήσει από την έκδοση coupé), ήταν το 850 σαλούν, που ξεκίνησε τρία χρόνια νωρίτερα, αλλά τα δύο οχήματα δεν θα μπορούσαν να ήταν πιο διαφορετικά.

Το Sport ήταν ένα πανέμορφο διθέσιο μετατρέψιμο αυτοκίνητο σχεδιασμένο από τον διάσημο Ιταλό σχεδιαστή αυτοκινήτων Bertone και ήταν επίσης προαιρετικά διαθέσιμο ως hardtop.
Όχι μόνο ήταν το αυτοκίνητο ορόσημο για την εταιρεία, αλλά και ο κινητήρας τoy. Κάτω από το καπό ήταν ένας πετρελαιοκινητήρας των 523 κ. εκ. 52PS που χρησιμοποιήθηκε στη συνέχεια από την έκδοση 850 Sport Coupé και έθεσε τις βάσεις για μια σειρά από μελλοντικά αυτοκίνητα SEAT, συμπεριλαμβανομένης μιας εισόδου του νέου Ibiza στα μέσα της δεκαετίας του ’80.
Μόνο 1.746 κομμάτια SEAT 850 κατασκευάστηκαν όταν η παραγωγή έληξε το 1972 , ενώ κατέχει μια μοναδική θέση στην ιστορία της SEAT. Χωρίς διαδόχους, το Spider ήταν το πρώτο και μοναδικό μοντέλο που κατασκευάστηκε ποτέ από την μάρκα.