spot_img
HomeAUTOPirelli - Formula 1 Las Vegas GP 2025 - Προεπισκόπηση

Pirelli – Formula 1 Las Vegas GP 2025 – Προεπισκόπηση

Η τύχη δεν θα έχει μεγάλη σχέση με την έκβαση του αγώνα, ακόμα κι αν διεξάγεται στην πόλη που συχνά αναφέρεται ως «Παγκόσμια Πρωτεύουσα του τζόγου». Το Grand Prix του Λας Βέγκας είναι ο τελευταίος από τους τρεις γύρους του φετινού παγκόσμιου πρωταθλήματος που θα διεξαχθεί στις Ηνωμένες Πολιτείες. H σεζόν θα ολοκληρωθεί με δύο ακόμη αγώνες στη Μέση Ανατολή. Το πρόγραμμα φέρνει τη δράση να ξεκινά μία ημέρα νωρίτερα από το συνηθισμένο, με όλες τις περιόδους να διεξάγονται νύχτα υπό το φως των προβολέων.

Ως εκ τούτου, οι δύο πρώτες περίοδοι ελεύθερων δοκιμών είναι την Πέμπτη (ξημέρωμα Παρασκευής στην Ελλάδα), ακολουθούμενες από την τρίτη περίοδο και τις κατατακτήριες δοκιμές, Παρασκευή (Σάββατο ξημερώματα στην Ελλάδα), ενώ το Grand Prix διεξάγεται το βράδυ του Σαββάτου (Κυριακή ξημερώματα στην Ελλάδα). Όλες οι περίοδοι θα ξεκινήσουν δύο ώρες νωρίτερα από ό,τι πέρυσι. Το GP στη Νεβάδα έχει ήδη προσφέρει συναρπαστικούς αγώνες με πολλά προσπεράσματα, χάρη στη διαμόρφωση της πίστας που περιλαμβάνει μια μεγάλη ευθεία την περίφημη Strip. Γιορτάζοντας τον μοναδικό χαρακτήρα αυτής της εκδήλωσης, το καπέλο βάθρου (Pirelli Podium Cap) θα είναι χρυσό και μπλε. Το χρυσό αντανακλά τους φωτισμούς της Strip, ενώ το μπλε παραπέμπει στη δροσερή ηρεμία της νυχτερινής πίστας. Πρόκειται για μια ειδική έκδοση που παράγεται από την Pirelli Design με δημιουργική συμβολή από τον σχεδιαστή Denis Dekovic, και είναι διαθέσιμη στον ιστότοπο https://store.pirelli.com.

Οι γόμες

Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, οι γόμες που επιλέχθηκαν για την διαδρομή στους δημόσιους δρόμους του Λας Βέγκας είναι οι C3, C4 και C5. Μία από τις κύριες προκλήσεις θα είναι η διαχείριση της θερμοκρασίας των ελαστικών, ειδικά κατά τη διάρκεια των κατατακτήριων δοκιμών. Το γεγονός ότι οι δοκιμές διεξάγονται νωρίτερα φέτος θα βοηθήσει τους οδηγούς, καθώς οι συνθήκες δεν θα είναι τόσο κρύες, διευκολύνοντας έτσι το ζέσταμα των ελαστικών.

Ωστόσο, ο γύρος προετοιμασίας πριν από τον γρήγορο γύρο θα εξακολουθεί να είναι κομβικής σημασίας για να φτάσουν τα ελαστικά στο σωστό παράθυρο θερμοκρασίας. Επιπλέον, τα φετινά ελαστικά έχουν βελτιωμένες μηχανικές ιδιότητες, κάτι που αναμένεται να οδηγήσει σε μείωση της πτώσης απόδοσης λόγω υπερθέρμανσης (degradation), η οποία ήταν ιδιαίτερα αισθητή στη μεσαία γόμα πέρυσι. Η απόφαση να μην επιλεγούν πιο μαλακές γόμες οφείλεται στον κίνδυνο παραμόρφωσης λόγω υπερθέρμανσης (graining), ένα φαινόμενο που είναι σύνηθες στη συγκεκριμένη διαδρομή και θα μπορούσε να θέσει σε υπερβολικό κίνδυνο την αποδοτικότητα της πιο μαλακής γόμας (C6) της φετινής γκάμας.

Το 2024

Όλοι εκτός από τέσσερις οδηγούς επέλεξαν να ξεκινήσουν με τη μέση γόμα. Ο Fernando Alonso επέλεξε τη μαλακή γόμα, ενώ οι Sergio Perez, Valtteri Bottas ξεκινώντας από το pit lane, όπως και ο Franco Colapinto, προτίμησαν τη σκληρή γόμα. Με σχεδόν όλο το grid να έχει κρατήσει δύο σετ από τις σκληρότερες γόμες, η στρατηγική των δύο pit stop ήταν η προτιμώμενη, με τους οδηγούς να πιέζουν τα ελαστικά στο όριο αντί να χρειάζεται να τα διαχειρίζονται προσεκτικά. Η πτώση απόδοσης (degradation) ήταν ελάχιστη, όπως και η φθορά, ενώ η τοπική παραμόρφωση εμφανίστηκε κυρίως στη μέση γόμα που χρησιμοποιήθηκαν στο πρώτο μέρος.

Η πίστα 

Ο αγώνας διαρκεί 50 γύρους στη διαδρομή του Λας Βέγκας, η οποία έχει 17 στροφές και είναι μοναδική λόγω των ταχυτήτων που επιτυγχάνονται και της χάραξής της. Με μήκος 6.201 μέτρα, είναι η δεύτερη μεγαλύτερη στο αγωνιστικό ημερολόγιο μετά το Σπα και μία από τις ταχύτερες όσον αφορά στη μέση ταχύτητα ανά γύρο. Το 2024, ο Alex Albon με τη Williams πέτυχε την υψηλότερη τελική ταχύτητα της σεζόν (368 km/h) στην ευθεία μεταξύ των στροφών 12 και 14. Σε αυτήν την τελευταία στροφή, οι οδηγοί βιώνουν πολύ ισχυρή επιβράδυνση κατά το φρενάρισμα, πρόκειται για μία από τις καλύτερες ευκαιρίες για προσπέραση.

Σχεδόν το 80% του γύρου διανύεται με πλήρες γκάζι, με τα μονοθέσια να περνούν δίπλα από διάσημα σημεία όπως το Venetian και το Caesars Palace, τα οποία φιλοξένησαν τα δύο πρώτα Γκραν Πρι του Λας Βέγκας. Για εκείνους τους αγώνες το 1981 και το 1982, η πίστα είχε διαμορφωθεί σε έναν χώρο στάθμευσης, ενώ σήμερα διέρχεται από τους κεντρικούς δρόμους της πόλης, με αποτέλεσμα τα στοιχεία της κυκλοφοριακής σήμανσης και τα υπολείμματα λαδιών από την κανονική κυκλοφορία, να μειώνουν τα επίπεδα πρόσφυσης. Ως εκ τούτου, η βελτίωση κρατήματος της πίστας κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, αναμένεται ιδιαίτερα υψηλή.

Λέξη-κλειδί: Πιθανές στρατηγικές

Με λίγη τύχη, μπορεί να κερδίσετε στα τραπέζια του καζίνο στο Λας Βέγκας, αλλά στη Formula 1 η τύχη από μόνη της δεν είναι αρκετή. Για να πετύχει η στρατηγική χρειάζεται δεδομένα, εργασία προσομοίωσης και ανάλυση εις βάθος. Μόνο τότε μπορείτε να βρείτε την κίνηση ματ. Πριν από κάθε Grand Prix, η Pirelli παρέχει στις ομάδες σενάρια στρατηγικής αγώνα που είναι θεωρητικά τα ταχύτερα, βασιζόμενη στις συγκεκριμένες διαθέσιμες γόμες ελαστικών εκείνο το Σαββατοκύριακο. Αυτά τα σενάρια καθορίζονται από εκτενείς υπολογισμούς που λαμβάνουν υπόψη πολυάριθμους παράγοντες σχετικούς με τα ελαστικά. Αυτή η προσέγγιση απαιτεί διαφορετική μεθοδολογία από αυτή που χρησιμοποιούν οι ομάδες, ακόμα κι αν οι στόχοι είναι παρόμοιοι. Όλα τα δεδομένα επεξεργάζονται από ειδικό λογισμικό σχεδιασμένο για να εντοπίζει τις βέλτιστες στρατηγικές για ένα μονοθέσιο στην πίστα, με στόχο την ολοκλήρωση του αγώνα στον συντομότερο δυνατό χρόνο. Η πρώτη πληροφορία που αναλύεται αφορά στη διαφορά απόδοσης μεταξύ των γομών, όπως αυτή εντοπίζεται στην ανάλυση πριν από το γεγονός που πραγματοποιείται από την ομάδα μοντελοποίησης και προσομοίωσης. Στη συνέχεια, σε αυτά προστίθενται ιστορικά δεδομένα σχετικά με τη φθορά των ελαστικών από προηγούμενα χρόνια στην ίδια πίστα, μαζί με δεδομένα από τις ίδιες γόμες που έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί σε προηγούμενους αγώνες κατά τη διάρκεια της τρέχουσας σεζόν. Μια βασική παράμετρος στους υπολογισμούς είναι η διάρκεια απόδοσης (performance life), που είναι ο μέγιστος αριθμός γύρων που μπορεί να καλύψει ένα ελαστικό πριν η απόδοσή του πέσει σε ένα επίπεδο όπου είναι προτιμότερο να αντικατασταθεί. Αυτά τα στοιχεία, μαζί με άλλους παράγοντες, καθιστούν δυνατή την εκτίμηση των χρόνων γύρου για κάθε γόμα. Λαμβάνονται επίσης υπόψη οι διαφορές στα φορτία καυσίμου και ο εντοπισμός των ιδανικών παραθύρων για αλλαγές ελαστικών.

Ένας βασικός παράγοντας, τον οποίο οι ομάδες θεωρούν εξαιρετικά σημαντικό κατά την απόφαση για στρατηγική ενός ή δύο pit stop, είναι ο χρόνος που χρειάζεται το μονοθέσιο για να διέλθει από το pit lane, να πραγματοποιήσει την αλλαγή ελαστικών και να επιστρέψει στην πίστα. Αυτός ο χρόνος διαφέρει από πίστα σε πίστα. Οι αναλύσεις επικαιροποιούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου του αγώνα, ώστε να συμπεριλάβουν δεδομένα από τις ελεύθερες δοκιμές και όσα έχουν μάθει οι μηχανικοί της Pirelli από τα ελαστικά. Οι ομάδες, έχοντας περισσότερα δεδομένα σχετικά με τα δικά τους μονοθέσια, χρησιμοποιούν συχνά αυτό που είναι γνωστό ως η μέθοδος Μόντε Κάρλο. Αυτή λαμβάνει επίσης υπόψη τυχαίες μεταβλητές όπως η κίνηση, η πιθανότητα εμφάνισης του Αυτοκινήτου Ασφαλείας και το πόσο εύκολη είναι η προσπέραση σε κάθε πίστα, ειδικά στις ζώνες DRS.

Η γωνιά των στατιστικών

Αυτή θα είναι η τρίτη έκδοση του Grand Prix Λας Βέγκας που θα διεξαχθεί στο Strip και η πέμπτη φορά συνολικά που ένας γύρος του παγκοσμίου πρωταθλήματος της Formula 1 φιλοξενείται στην πρωτεύουσα των τυχερών παιχνιδιών. Το 1981 και το 1982, διεξήχθη ένας αγώνας στο πάρκινγκ του Caesars Palace. Τον εναρκτήριο αγώνα στο Las Vegas Strip Circuit, που διεξήχθη το 2023, κέρδισε ο Max Verstappen, ενώ πέρυσι νικητής αναδείχθηκε ο George Russell, ξεκινώντας από την pole position.

Οι ενημερώσεις είναι διαθέσιμες και στα επίσημα κανάλια της Pirelli στα social Media

twTwitter @Pirellisport
ig Instagram/pirelli_motorsport
fb  Facebook/PirelliMotorsport
rs The Racing Spot: Racingspot.pirelli.com
pa  Pirelli F1 Press Area: f1pressarea.pirelli.com
RELATED ARTICLES
spot_img

ΝΕΑ AUTO