spot_img
HomeAUTOΙΣΤΟΡΙΑLaurin & Klement -  To επαναστατικό Voiturette A του 1905  

Laurin & Klement –  To επαναστατικό Voiturette A του 1905  

Laurin & Klement -  To επαναστατικό Voiturette A του 1905  

Τον Δεκέμβριο του 1905 οι Václav Klement και Václav Laurin παρουσίασαν το πρώτο τους αυτοκίνητο στο κοινό, το Laurin & Klement Voiturette A. Με αυτό το αυτοκίνητο, οι δύο ιδρυτές συνέχισαν την επιτυχημένη παραγωγή ποδηλάτων και μοτοσικλετών πριν από 115 χρόνια και ταυτόχρονα έθεσε τα θεμέλια για τη μελλοντική παραγωγή αυτοκινήτων στο Mladá Boleslav. Από τότε, το χαρτοφυλάκιο της τσεχικής αυτοκινητοβιομηχανίας χαρακτηρίζεται από καινοτόμα οχήματα και τεχνολογίες. Η εταιρεία παράγει σήμερα δέκα σειρές μοντέλων και συνεχίζει τη μετάβασή της από έναν παραδοσιακό κατασκευαστή αυτοκινήτων σε μια «εταιρεία Simply Clever για τις καλύτερες λύσεις κινητικότητας».

Skoda_03

Όταν το πρώτο αυτοκίνητο κυκλοφόρησε από τη γραμμή παραγωγής Laurin & Klement στο Mladá Boleslav, η εταιρεία θα μπορούσε ήδη να κοιτάξει πίσω σε δέκα χρόνια επιχειρηματικής επιτυχίας: η παραγωγή των δικών της ποδηλάτων με τη μάρκα SLAVIA είχε ξεκινήσει το 1895 υπό την ηγεσία των  Václav Laurin και Václav Klement. Στις 18 Νοεμβρίου 1899, οι δύο επιχειρηματίες επέκτειναν την ολοκληρωμένη γκάμα μοντέλων τους για να συμπεριλάβουν καινοτόμα σχεδιασμένα μοτοσικλέτες με μονοκύλινδρους βενζινοκινητήρες στο κάτω μέρος του πλαισίου. Λίγο αργότερα, η L&K θα γίνει ένας από τους πρώτους κατασκευαστές στον κόσμο που θα κατασκευάσει δίκυκλους κινητήρες V και τετρακύλινδρους κινητήρες σε σειρά. Οι μοτοσικλέτες Laurin & Klement αποδείχθηκαν πολύ δημοφιλείς στους πελάτες και σύντομα πέτυχαν τις πρώτες επιτυχίες τους στο μηχανοκίνητο αθλητισμό.

Skoda_04

Προκειμένου να δημιουργήσει επιπλέον χωρητικότητα για την κατασκευή μηχανοκίνητων οχημάτων, η L&K διέκοψε την παραγωγή ποδηλάτων και επέκτεινε σημαντικά την περιοχή παραγωγής το 1905, όταν η εταιρεία απασχολούσε 355 άτομα που εργάζονταν σε έκταση 9.500 τετραγωνικών μέτρων χρησιμοποιώντας 206 εργαλειομηχανές. Το πιο σημαντικό προϊόν ήταν το Voiturette A, το πρώτο αυτοκίνητο της Laurin & Klement. Η L&K παρουσίασε μια προεπισκόπηση του Voiturette A στην 44η έκδοση του βιεννέζικου περιοδικού “Allgemeine Automobil-Zeitung” της 29ης Οκτωβρίου 1905. Το άρθρο που δημοσιεύθηκε εκεί εισήγαγε ένα πρωτότυπο του “Voiturette”, τον γαλλικό όρο που περιγράφει ένα συμπαγές αυτοκίνητο με χαμηλό βάρος.

Skoda_05

Η έκδοση παραγωγής του L&K Voiturette A εμφανίστηκε τελικά στην πρώτη σελίδα του εβδομαδιαίου  «Sport a hry» την Τετάρτη 27 Δεκεμβρίου 1905. Ο συντάκτης Vilém Heinz έγραψε μια λεπτομερή εισαγωγή στη νέα έκδοση από τον Mladá Boleslav υπό τον τίτλο «The Δημοκρατικό Αυτοκίνητο ». Ο συγγραφέας δήλωσε, μεταξύ άλλων: «Το Voiturette από τον Laurin & Klement δεν είναι μια επιφανειακή κατασκευή (…) Με μια λέξη, η εμφάνισή του είναι όμορφη. οι γραμμές είναι κομψές (…) Είναι ένα τέλειο αυτοκίνητο με δύο θέσεις (…) Η ταχύτητα μπορεί να ρυθμιστεί μεταξύ 5 και 45 km / h [σημείωση: αυτή ήταν η μέγιστη ταχύτητα που επιτρέπεται από τους αυστριακούς κανονισμούς αυτοκινήτων]. Τα γρανάζια έχουν σχεδιαστεί για να χειρίζονται κλίση 20%. Το συμπέρασμα του Vilém Heinz ήταν θετικό. βρήκε αυτό το «αυτοκίνητο πρακτικό, άνετο και φθηνό».

Skoda_06

Ιδανικό για καθημερινή χρήση σε προσιτή τιμή

Στις 18 Ιανουαρίου 1906, το Voiturette A έλαβε την επίσημη έγκρισή του για χρήση σε δημόσιους δρόμους και στις 15 Απριλίου, η L&K παρουσίασε το μοντέλο στους επισκέπτες της Έκθεσης Αυτοκινήτου της Πράγας. Εκτός από την κατασκευή, την ποιότητα κατασκευής και το σχεδιασμό, ο τύπος Α κέρδισε το κοινό με την καθημερινή πρακτικότητα και την ευνοϊκή αναλογία τιμής-απόδοσης. Η βασική έκδοση κόστισε 3.600 κορώνες, ενώ ένας εργαζόμενος στο εργοστάσιο αυτοκινήτων τότε κέρδισε, κατά μέσο όρο, δύο κορώνες την ημέρα. Η βενζίνη, που ήταν διαθέσιμη ανά χιλιόγραμμο,  κόστιζε 66 κορώνες ανά κιλό στη Βοημία, γεγονός που το έκανε μόνο λίγο πιο ακριβό από ένα λίτρο μπύρας.

Η βάση του L&K Voiturette A ήταν ένα πλαίσιο σκάλας και δύο άκαμπτοι άξονες με φύλλα ελατηρίου. Ο υδρόψυκτος κινητήρας V2, ο οποίος ήταν τοποθετημένος στο μπροστινό μέρος και είχε γωνία 55 μοίρες, είχε χωρητικότητα  1.005 cm3 και ισχύ 7 hp (5,2 kW). Ένας κωνικός συμπλέκτης με δερμάτινη επένδυση μετέφερε τη ροπή στο κιβώτιο των τριών ταχυτήτων άμεσης αλλαγής. Ένας άξονας cardan οδήγησε τους πίσω τροχούς – όπως ήταν τυπικό για αυτόν τον τύπο οχήματος εκείνη την εποχή  – αλλά μια κίνηση αλυσίδας ήταν επίσης διαθέσιμη κατόπιν παραγγελίας. Το αυτοκίνητο  ζύγιζε μόνο 500 κιλά.

Skoda_07

Αντί των τυπικών ξύλινων ζαντών και ακτίνων, οι πελάτες μπορούσαν να επιλέξουν τροχούς σύρματος και η διάταξη καθίσματος θα μπορούσε να είναι είτε δύο μονά καθίσματα είτε ένας διπλός πάγκος με πίσω χώρο αποσκευών. Ο φωτισμός των οχημάτων και η οροφή ήταν επίσης στη λίστα επιλογών εξοπλισμού. Εκτός από τα βασικά χρώματα κόκκινο, πράσινο και μπλε, οι γαλλόφωνες χώρες είχαν επίσης τη δυνατότητα να έχουν το Voiturette βαμμένο σε γκρι χρώμα. Το White ήταν επίσης διαθέσιμο με επιπλέον χρέωση 50 κορώνες.

Skoda_08

Το L&K Voiturette A έγινε εφαλτήριο για τη δυναμική ανάπτυξη της εταιρείας. Μεταξύ 1906 και 1914, οι πωλήσεις αυτοκινήτων της Laurin & Klement αυξήθηκαν πάνω από είκοσι φορές. Το χαρτοφυλάκιο μοντέλων κυμαινόταν από δίκυκλα μοντέλα έως τον in-line οκτακύλινδρο τύπο FF του 1907, καθώς και πολλές εκδόσεις λεωφορείων και επαγγελματικών οχημάτων μαζί με εξαιρετικά επιτυχημένα αγωνιστικά αυτοκίνητα. Η μάρκα L&K ήταν ήδη ενεργή στις διεθνείς αγορές πριν από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και έγινε ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στην Αυστρία-Ουγγαρία.

Skoda_09

Το 1925 η Skoda γίνεται ο ισχυρός συνεργάτης

Από τότε που η Skoda εντάχθηκε ως ισχυρός στρατηγικός εταίρος το 1925, τα οχήματα της Mladá Boleslav λειτουργούσαν με την επωνυμία Skoda και φέρουν το γνωστό λογότυπο με το φτερωτό βέλος. Λόγω της αυξανόμενης ζήτησης, η αποτελεσματική παραγωγή γραμμής συναρμολόγησης αντικατέστησε την παραγωγή σχετικά μικρών σειρών από το 1932 και μετά. Μια νέα γενιά καινοτόμων σχεδιασμένων μοντέλων Skoda με κεντρικό σωληνοειδές πλαίσιο και ανεξάρτητη ανάρτηση τροχών σηματοδότησε ένα άλλο ορόσημο το 1934. Δύο χρόνια αργότερα, η μάρκα ανέκτησε την ηγετική της θέση στην τσεχική αυτοκινητοβιομηχανία με οχήματα όπως το Skoda Popular και  Rapid.

Skoda_10

Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο

Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, η εταιρεία εθνικοποιήθηκε και από την 1η Ιανουαρίου 1946 ονομάστηκε AZNP (Automobilové závody národní podnik – Automobile Works, National Enterprise). Ακόμα και υπό τις δύσκολες οικονομικές και πολιτικές συνθήκες του κομμουνισμού, ο Τσέχος κατασκευαστής συνέχισε να ευημερεί. Η εποχή των δημοφιλών μοντέλων  440 «Spartak», Octavia ή Felicia ακολούθησε το 1964 από ένα από τα πιο προηγμένα τεχνικά οχήματα ευρωπαϊκής κατηγορίας ενός λίτρου της εποχής: το  1000 MB με αυτόνομο αμάξωμα και πίσω κινητήρα.

Skoda_11

Χάρη στην επιτυχία αυτού του μοντέλου, το σύγχρονο εργοστάσιο στο Mladá Boleslav ξεπέρασε το όριο των 100.000 οχημάτων που παράγονται ετησίως για πρώτη φορά. Το διαχρονικά σχεδιασμένο  Favorit με εμπρός κινητήρα και κίνηση  που κυκλοφόρησε το 1987, σηματοδότησε την αρχή μιας νέας τεχνολογικής εποχής.

RELATED ARTICLES
spot_img

ΝΕΑ AUTO