Ο βροχερός καιρός “χτυπάει καμπανάκι” για την ασφάλειά μας. Ο άστατος καιρών των ημερών μας υπενθυμίζει ότι τώρα κινδυνεύουμε περισσότερο όταν οδηγούμε σε μικρούς ή μεγάλους δρόμος.
Κάποιες κρίσιμες υπενθυμίσεις σίγουρα μας βοηθάνε για να οδηγούμε με ασφάλεια κάτω από τη βροχή. Και ασφαλώς το θέμα αυτό δεν απευθύνεται στους “ξερόλλες”!
Στη δυνατή βροχή
Η έντονη βροχή θα επηρεάσει σοβαρά την ορατότητά μας. Συνεπώς δεν αναπτύσσουμε υψηλές ταχύτητες. Σύμφωνα με τη λογική, αλλά και με τους έμπειρους οδηγούς, η απόσταση φρεναρίσματος ανάμεσα στο δικό μας αυτοκίνητο και το όχημα του μπροστινού μας πρέπει να είναι τουλάχιστον δύο δευτερόλεπτα κατά την οδήγηση σε στεγνό δρόμο και τουλάχιστον τέσσερα δευτερόλεπτα στο βρεγμένο. Και είναι ακόμη περισσότερο σε παγωμένες επιφάνειες που φτάνει έως και 10 φορές.
Το παρμπρίζ μας πρέπει να είναι καθαρό, οι υαλοκαθαριστήρες να λειτουργούν αποτελεσματικά και οι πίδακες νερού ( οι γνωστές πιτσιλίθρες) να στοχεύουν στο κέντρο του παρμπρίζ. Είναι λογικό να καθαρίζουμε το παρμπρίζ, να κάνουμε τις απαραίτητες στάσεις και να αφαιρούμε οτιδήποτε υπάρχει στις γυάλινες επιφάνειες. Προϋπόθεση κάτω από αυτές τις συνθήκες είναι ότι οι υαλοκαθαριστήρες μας βρίσκονται σε τέλεια κατάσταση, ώστε να καθαρίζουν το παρμπρίζ.
Ένας καλός κανόνας που ισχύει σχεδόν πάντα είναι το γεγονός ότι εάν χρειαζόμαστε τους υαλοκαθαριστήρες, τότε χρειαζόμαστε και τα φώτα μας. Οι αυτόματες ρυθμίσεις φωτός δεν ενεργοποιούνται πάντα σε κακές καιρικές συνθήκες, επομένως εναπόκειται σε μας να λάβουμε την απόφαση στο να τους ενεργοποιήσουμε.
Υδρολίσθηση γνωστή ως Aquaplaning
Αν το νερό καλύπτει λακκούβες και την επιφάνεια του δρόμου, το αυτοκίνητό μας κινδυνεύει από υδρολίσθηση. Αυτό σημαίνει, με απλά λόγια ότι, ένα φιλμ νερού σχηματίζεται ανάμεσα στα ελαστικά μας και την άσφαλτο με αποτέλεσμα την ανύψωση του ελαστικού από την επιφάνεια του οδοστρώματος. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το πέλμα δεν μπορεί να μετατοπίσει την ποσότητα νερού που υπάρχει από κάτω. Για να αποφύγουμε αυτό το τόσο επικίνδυνο φαινόμενο της υδρολίσθησης, μειώνουμε την ταχύτητά μας, κρατάμε με τα δύο χέρια το τιμόνι μας και σε καμιά περίπτωση δεν κάνουμε ξαφνικούς και επικίνδυνους ελιγμούς. Με αυτό τον απλό τρόπο το νερό μπορεί να απομακρυνθεί από τα πέλματα των ελαστικών.
Πλημμύρες – μεγάλες ποσότητες νερού μπροστά μας
Εάν συμβεί να το βρείτε μπροστά σας, αρχικά ρωτήστε τον εαυτό σας αν μπορείτε να επιλέξτε μια άλλη, ασφαλέστερη, διαδρομή; Αν όχι, τότε πρέπει να προσδιορίσουμε πόσο βαθιά είναι τα νερά μπροστά μας. Εάν το ύψος του νερού είναι μεγαλύτερο από 15 εκατοστά, τότε πρέπει σε κάθε περίπτωση πρέπει να αποφύγουμε την οδήγηση μέσα από αυτό. Αν ο δρόμος είναι γνωστός από καθημερινές διαδρομές, μπορείτε να κρίνετε το ύψος του νερού σε σχέση με το κράσπεδο.
Είναι σημαντικό να αναλογιστούμε εάν η βροχή δεν ήταν η αιτία της συσσώρευσης του νερού, τότε τι ήταν; Και τι αντίκτυπο έχει στο δρόμο; Για παράδειγμα, αν πρόκειται για κύριο ρεύμα χειμάρρου, ή απλά είναι στάσιμο νερό. Και τι μπορεί να “κρύβει” μέσα του το νερό; Πέτρες, κλαδιά ή και τι άλλο ακόμη, που θα μπορούσε να μας προκαλέσει σοβαρό πρόβλημα και πιθανό εγκλωβισμό μας μέσα το θολό νερό. Εάν δεν είμαστε σίγουροι για τον τρόπο με τον οποίο έχει σχηματιστεί η πλημμύρα, τότε καλό είναι να την αποφύγουμε εντελώς.
Υπάρχουν άλλα οχήματα παρόμοια με το δικά μας που άλλοι οδηγοί τα οδηγούν με ασφάλεια; Από το γεγονός αυτό μπορούμε να κρίνουμε αν είναι ασφαλές να διασχίσουμε το σημείο εκείνο ή όχι.
Αν το νερό ρέει γρήγορα, τότε δεν επιχειρούμε σε καμιά περίπτωση να διασχίσουμε το σημείο αυτό, καθώς υπάρχει πραγματικός κίνδυνος να παρασυρθεί το αυτοκίνητό μας.
Αν παρ’ όλ΄ αυτά έχουμε λάβει όλα τα υπόψη μας και αποφασίζουμε να διασχίσουμε τα νερά, φροντίζουμε να το κάνουμε πολύ αργά. Η καλύτερη προσέγγιση είναι να πιέσουμε ελαφρά τον συμπλέκτη μας και να πιέσουμε πολύ ελαφρά το πεντάλ του γκαζιού, αυξάνοντας τις στροφές του κινητήρα. Την όλη διαδικασία την κάνουμε δίχως να αυξήσουμε την ταχύτητά μας. Η “στρατηγική” αυτή θα έχει σαν άμεσο αποτέλεσμα να εμποδίσει την είσοδο του νερού στην εξάτμισή μας. Εάν έχετε αυτόματο κιβώτιο στο αυτοκίνητο, τότε επιταχύνουμε ελαφρά, αλλά ρυθμίζουμε την ταχύτητα μας με το φρένο μας. Είναι πολύ σημαντικό μόλις περάσουμε τα νερά, να δοκιμάσουμε τα φρένα μας για να είμαστε βέβαιοι ότι είναι στεγνά και λειτουργούν σωστά.
Εάν έχουμε την παραμικρή αμφιβολία, γυρίζουμε πίσω. Δεν διασχίζουμε τα λιμνάζοντα νερά! Συνήθως τα σύγχρονα αυτοκίνητα και όχι τα SUV, έχουν την εισαγωγή αέρα κοντά στον θόλο του τροχού, η οποία μπορεί να βρεθεί κάτω από το επίπεδο της στάθμης του νερού. Εάν ο κινητήρας μας ρουφήξει νερό, τότε άμεσα θα σβήσει ο κινητήρας μας.
Θα πρέπει να έχουμε πάντα υπ΄ όψιν μας να αποφεύγουμε το πέταμα του νερού προς τους πεζούς. Αυτό προϋποθέτει οδηγική εμπειρία και σεβασμό προς τους πεζούς.