Το πρόσφατο τραγικό τροχαίο δυστύχημα στη Θεσσαλονίκη με θύματα 4 μαθητές Λυκείου και ο βαρύς τραυματισμός ενός πέμπτου, μας προβληματίζουν εξαιρετικά για πράγματα που δεν έγιναν ποτέ και για άλλα που θα πρέπει να γίνουν άμεσα.
Ωστόσο, η ασφάλειά μας όσο χρόνο βρισκόμαστε πίσω από το τιμόνι, κινδυνεύει. Και όχι μόνο. Ακόμη και πεζοί, στις διαβάσεις ή στην άκρη του πεζοδρομίου, κινδυνεύουμε σε διπλάσιο βαθμό. Δυστυχώς, κάθε χρόνο 1,25 εκατ. άνθρωποι παγκοσμίως χάνουν τη ζωή τους σε κάποιο τροχαία δυστυχήματα, σύμφωνα με στοιχεία τα οποία προκύπτουν από την ετήσια έκθεσή του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (WHO).
Θύματα οι μαθητές
Δυστυχώς, αυτό το κακό «αμπαλάρεται» από το γεγονός ότι, αφορά την κυριότερη αιτία θανάτων, σε παγκόσμιο επίπεδο, γιαε νέους από 15 έως και 29 ετών. Φανταστείτε ότι, καθημερινά 1,8 δισεκατομμύρια παιδιά πηγαινοέρχονται στα σχολεία. Από αυτά τα 500 δεν γυρίζουν ποτέ. Χάνονται σε κάποιο τροχαίο ατύχημα σε κάθε άκρη του πλανήτη.
Όπου φτωχός & μοίρα του…
Πιο συγκεκριμένα
το 49% των τροχαίων θυμάτων παγκοσμίως είναι πεζοί,
το 23% αναβάτες μοτοσικλετών και
το 4% ποδηλάτες.
Και βέβαια, όπου φτωχός και η μοίρα του. Δηλαδή τα στοιχεία δείχνουν ότι η οδική ασφάλεια έχει άμεση σχέση με το βιοτικό επίπεδο της κάθε χώρας. Όπου φτωχή χώρα στον πλανήτη, περισσότερες είναι οι πιθανότητες θανατηφόρου τροχαίου.
Επικίνδυνη η Αφρική…
Στην Αφρική αντιστοιχούν 26,6 θάνατοι ανά 100.000 κατοίκους. Στη βόρεια και νότια Αμερική 15,9 θάνατοι, στην Ευρώπη 9,3 θάνατοι, στην νοτιοανατολική Ασία 17 θάνατοι και στις χώρες τις ανατολικής Μεσογείου 19,9.
Να μην τα θεωρούμε δεδομένα
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας πιέζει για την ανάγκη άμεσης εναρμόνισης της σχετικής νομοθεσίας όλων των χωρών, με τα υψηλά διεθνή στάνταρ που αφορούν την κατανάλωση αλκοόλ, τη χρήση ζώνης ασφαλείας και του κράνους. Και ας μην τα θεωρούμε και κάποια βασικά δεδομένα. Δηλαδή, σύγχρονη & αποτελεσματική νομοθεσία για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ υπάρχει σε μόλις 34 χώρες, αντιπροσωπεύοντας πληθυσμό 2,1 δισ. ανθρώπων, ουσιαστικά κάτω από το 1/3 του παγκόσμιου πληθυσμού.
Ανύπαρκτη νομοθεσία
Και δεν θα πρέπει να εκπλαγούμε από το γεγονός ότι, τα όρια ταχύτητας των 50 χλμ/ώρα σε κατοικημένες περιοχές ισχύουν σε μόλις 48 χώρες παγκοσμίως. Αποτελεσματικοί νόμοι για το αλκοόλ κατά την οδήγηση εφαρμόζονται σε 35 χώρες. Σε μόλις 52 χώρες υπάρχει νομοθεσία για τη χρήση παιδικού καθίσματος, ενώ σε 44 χώρες υπάρχει νομοθεσία για τα κράνη.
Τίποτα να μη θεωρούμε δεδομένο, αφού σε ότι αφορά νομοθεσίες για την σύγχρονη τεχνολογία των αυτοκινήτων, μόλις 40 από τις περίπου 200 χώρες ακολουθούν ολοκληρωμένες προδιαγραφές ασφαλείας. Περίπου 105 χώρες, σχεδόν οι μισές στον κόσμο, έχουν επαρκή νομοθεσία για χρήση ζωνών ασφαλείας από όλους τους επιβάτες, σύμφωνα πάντα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.
Τα στοιχεία είναι αμείλικτα και σαφώς παραπέμπουν σε μια παγκόσμια εκατόμβη νεκρών. Είναι, δυστυχώς, φυσικό να χάνονται τόσοι άνθρωποι σε τροχαία ατυχήματα κάθε χρόνο παγκοσμίως.
Τέλος, δεν θα πρέπει να θεωρούμε ποτέ κάποια πράγματα δεδομένα.
Η ασφάλειά μας ¨παίζεται” καθημερινά στους δρόμους και κατά συνέπεια θα πρέπει να έχουμε πάντα τα μάτια μας 14…