ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Προς τους Υπουργούς Μεταφορών και Υποδομών & Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Αξιότιμοι κκ Υπουργοί,
Τα μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα που αντιμετωπίζει και πάλι η πρωτεύουσα, αμέσως μετά την «απελευθέρωση» της κυκλοφορίας που είχε περιοριστεί λόγω Covid-19, αποδεικνύουν ότι οι πολίτες επιλέγουν και πάλι για τη μετακίνησή τους το ΙΧ αυτοκίνητο, έναντι της δημόσιας συγκοινωνίας, προφανώς από φόβο λόγω του συγχρωτισμού που παρατηρείται στα μέσα μαζικής μεταφοράς, και είναι ιδιαίτερα λυπηρό γιατί προ Covid-19 είχε υπάρξει σημαντική αλλαγή υπερ των δημόσιων μέσων μεταφοράς.
Το κυκλοφοριακό χάος, όπως περιγράφεται η κατάσταση, επιτείνεται, τόσο από την διαρκή αύξηση του στόλου των αυτοκινήτων, όσο και από τη συνεχή υποβάθμιση του παλαιού δακτυλίου, ο οποίος δεν έχει προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες εδώ και χρόνια, π.χ. με τη συμπλήρωση και με πολλούς άλλους, όπως γύρω από τα τοπικά κέντρα, τα σχολεία, τις γειτονιές κλπ., αλλά και της προφανούς αδυναμίας διαπλάτυνσης των δρόμων. Πληρώνουμε έτσι το γεγονός ότι δώσαμε όλο τον χώρο των πόλεων που φτιάξαμε σε οικόπεδα, και ελάχιστο σε δρόμους και άλλους δημόσιους χώρους. Ότι χτίσαμε πολυκατοικίες χωρίς γκαράζ και αφήσαμε τα αυτοκίνητα να καταλάβουν πεζοδρόμια, πλατείες, πάρκα. Ότι δεν σχεδιάσαμε για πολίτες τους δημόσιους χώρους που έχουν ανάγκη για να έχουν ποιότητα ζωής. Ότι έλειψε ο έλεγχος και οι πόλεις «παραδόθηκαν» στην εισβολή των αυτοκινήτων.
Έτσι, για μια ακόμη φορά, κρίσιμα ερωτήματα έρχονται στο προσκήνιο ως προς τον τρόπο διαχείρισης του κυκλοφοριακού στην Αθήνα, μιας πόλης που θα μπορούσε να λειτουργεί θαυμάσια αν έδινε περισσότερο χώρο στα εναλλακτικά μέσα μεταφοράς, στο ποδήλατο, στον πεζό.
Το ECOCITY, ένας Εθελοντικός Οργανισμός, που έχει ασχοληθεί και στο παρελθόν με τα ζητήματα αυτά, με άξονα την ποιότητα ζωής των πολιτών στις πόλεις και την προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας και της οικολογικής μετακίνησης, μεταξύ των οποίων το ποδήλατο και την ηλεκτροκίνηση, επιδιώκει να αφυπνίσει και πάλι την Πολιτεία, η οποία φαίνεται να αδιαφορεί για το θέμα, την ίδια στιγμή που οι ανησυχίες για το μέλλον του πλανήτη από την αυξανόμενη κλιματική απορρύθμιση απαιτούν τη λήψη των κατάλληλων μέτρων σε όλα τα επίπεδα, με τον περιορισμό της έκλυσης εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, προστατεύοντας παράλληλα τη δημόσια υγεία από την ατμοσφαιρική ρύπανση.
Το ECOCITY με την ετήσια δράση του σε θέματα ευαισθητοποίησης των μαθητών στα ζητήματα οικολογικής μετακίνησης, ειδικά με το πρόγραμμα ECOMOBILITY που αναπτύσσεται σε πολλές πόλεις της χώρας, και με το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα TRANSIT, που εστιάζεται στην ευαισθητοποίηση των ενήλικων πολιτών και των εργαζομένων για τα οφέλη της μετακίνησης με ποδήλατο από και προς την εργασία τους, αλλά και μέσω της συνυπογραφής της Πράσινης Συμφωνίας του ΥΠΕΝ για την ηλεκτροκίνηση εκπροσωπώντας τις περιβαλλοντικές οργανώσεις, δίνει σταθερά το παρόν επιμένοντας για τα οφέλη της βιώσιμης μετακίνησης και της χρήσης δημόσιων μέσων μεταφοράς νέων, καθαρών τεχνολογιών στο περιβάλλον, στην κοινωνία και στην οικονομία!
Στο πλαίσιο αυτό, το ECOCITY υπενθυμίζει το μήνυμα της φετινής Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας 2021 (16 – 19 Σεπτεμβρίου 2021) «Μετακινούμαστε με μέσα φιλικά στο περιβάλλον. Μένουμε υγιείς», και κάνει έκκληση προς την Πολιτεία να λάβει άμεσα όλα τα αναγκαία μέτρα, ώστε οι πόλεις μας να σταματήσουν να καταναλώνουν μη καθαρή ενέργεια και να ανεξαρτητοποιηθεί η ζωή των πολιτών από το αυτοκίνητο, που είναι υπεύθυνο για την παραγωγή αερίων του θερμοκηπίου, λαμβάνοντας υπόψη ότι ακόμη και αν αντικαθιστούσαμε όλα τα συμβατικά αυτοκίνητα και τα μηχανικά δίκυκλα με ηλεκτρικά η έλλειψη χώρου θα παρέμενε το μεγάλο πρόβλημα των ελληνικών πόλεων.
Αυτή η έλλειψη χώρου αποτελεί τη βασική αιτία καθημερινών προβλημάτων, όπως τα ατυχήματα, ο κορεσμός, η ρύπανση, ο θόρυβος και η κατάληψη των δημόσιων χώρων, που δυναμιτίζουν την κοινωνική λειτουργία της πόλης. Τη θέση τους θα πρέπει να πάρουν μια σύγχρονη δημόσια συγκοινωνία, το ποδήλατο και το περπάτημα. Ας μην ξεχνάμε ότι οι λέξεις κλειδιά του μέλλοντος είναι ο διαμοιρασμός (αυτοκινήτου – car sharing, ποδηλάτου – bike sharing, κ.λπ.) και η συνύπαρξη στον δρόμο οχημάτων και ποδηλάτων με μείωση του ορίου ταχύτητας ( π.χ. στα 30 χλμ/ώρα, που είναι το όριο που ισχύει σε πολλές μεγάλες περιοχές κατοικίας ευρωπαϊκών πόλεων), σε πλήρη ευθυγράμμιση με τις πολιτικές της Ευρώπης στον τομέα των καθαρών μεταφορών.
Αξίζει να θυμηθούμε ότι το 1983, με 500.000 αυτοκίνητα ταξινομημένα στην Αττική, το «μέρα παρά μέρα» είχε ως θεωρητική επιδίωξη να κυκλοφορούν στην Αθήνα τα μισά αυτοκίνητα, γιατί τότε τόσα εκτιμάτο ότι αντέχει το κέντρο της πόλης, άρα να περιοριστεί ο αριθμός. Σήμερα με σχεδόν 6 φορές περισσότερα αυτοκίνητα αν παρέμενε ο ίδιος στόχος θα έπρεπε να μπαίνει ένα αυτοκίνητα μια φορά κάθε δέκα μέρες.
Το ECOCITY υπογραμμίζει, τέλος, ότι τα θέματα βιώσιμης κινητικότητας θα πρέπει να βρεθούν στο προσκήνιο με παράλληλη εφαρμογή πολιτικών ολοκληρωμένου περιβαλλοντικού, πολεοδομικού και κυκλοφοριακού σχεδιασμού, με γνώμονα να γίνουν οι πόλεις μας βιώσιμες, άνετες, ασφαλείς, όμορφες, ευχάριστες και φιλικές στο περιβάλλον, στους πεζούς και τους ποδηλάτες.
Ευελπιστώντας στην προσοχή και την άμεση δραστηριοποίησή σας
Με τιμή
Το Διοικητικό Συμβούλιο