Σε τραγική κατάσταση εξακολουθεί να πορεύεται η αγορά του αυτοκινήτου στη χώρα μας. Και δεν είναι μόνο του ότι δεν υπάρχει αγοραστική δυνατότητα ή και φοβία/καχυποψία από πλευράς καταναλωτών για το τι μπορεί να τους περιμένει αν επιλέξουν κάποιο αυτοκίνητο. Αναλύοντας την πορεία των τελευταίων ετών βλέπουμε πως αν δεν είχε υπάρξει το μέτρο της απόσυρσης, τότε θα μιλούσαμε για εκατόμβη…
Πραγματική εικόνα της αγοράς του αυτοκινήτου είναι ουσιαστικά οι λιανικές πωλήσεις και όχι οι εταιρικές (συμπεριλαμβανομένων των εταιρειών ενοικιάσεων). Στις λιανικές φαίνεται η αληθινή δύναμη – δυνατότητα της αγοράς. Οι εταιρικές απλά, βοηθώντας τα τελευταία χρόνια ο τουρισμός, σημείωσαν μικρή αύξηση και κυριολεκτικά σώζουν μόνο την γενικότερη εικόνα της αγοράς.
Εικόνα καταστροφής
Αναλύοντας όμως την αγορά από το 2000 έως και την περσινή χρονιά, διαπιστώνουμε για άλλη μια φορά ότι οι λιανικές πωλήσεις – η πραγματική εικόνα – παρουσιάζει εικόνα καταστροφής. Αρκεί να δούμε ότι το 2000 είχαμε 250.029 λιανικές πωλήσεις (86,15%), για να φτάσουμε στο 2016 τις 35.087 ταξινομήσεις (44,20%). Είναι εντελώς αδύνατον να επιβιώσουν εισαγωγικές εταιρείες, αλλά και καταστήματα λιανικής, οι ηρωικοί ντήλερς, οι οποίοι κάθε χρόνο ζουν όλο και χειρότερες μέρες. Κάθε χρόνο χάνονται χιλιάδες θέσεις εργασίας από τον άλλοτε ισχυρό κλάδο του αυτοκινήτου. Κάθε χρόνο κλείνουν καταστήματα λιανικής, συνεργεία και άλλα συναφή καταστήματα.
Χάνονται εκατομμύρια κρατικά έσοδα
Η τραγική αυτή μείωση των πωλήσεων έχει άμεσο αντίκτυπο στα κρατικά έσοδα, αφού χάνονται εκατομμύρια ευρώ από τέλη κυκλοφορίας, εισφορές, καύσιμα, ασφάλειες και μια σειρά ακόμη “ζεστών” εισπράξεων για το κράτος.
Με αυτούς τους ρυθμούς των πωλήσεων ο κυκλοφορούν στόλος της χώρας μας θα χρειαστεί πολλές 10ετίες για να ανανεωθεί. Έτσι, χιλιάδες σαράβαλα, δίχως επαρκή συντήρηση, κυριολεκτικά σέρνονται στους ελληνικούς δρόμους, ρυπαίνοντας και προκαλώντας πολλά τροχαία δυστυχήματα.
Δεν υπάρχει γιατρειά
Με βάση τα πρωτογενή στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και την επεξεργασία του ΣΕΑΑ, οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών το μήνα Δεκέμβριο 2016 υπήρξαν μειωμένες κατά -30,1% ως προς τον ίδιο μήνα του 2015. Πρόκειται για τυπική μεταβολή, καθώς οι ταξινομήσεις το Δεκέμβριο του 2015 υπήρξαν εκτάκτως αυξημένες, ενόψει της λήξης της απόσυρσης.
Συνολικά, το 2016 οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών ήταν αυξημένες κατά +4,0% ως προς το 2015. Ακόμη και με αυτήν τη συγκρατημένη πρόοδο και λαμβάνοντας υπόψη ότι είναι η τρίτη κατά σειρά χρονιά αύξησης, η αγορά αυτοκινήτου βρίσκεται -70,7% χαμηλότερα ως προς το μέσο όρο της δεκαετίας 2000-2009.
Το 2016, ως προς το 2015, στα καινούργια φορτηγά σημειώθηκε μικρή μείωση -2,7% ενώ στα καινούργια λεωφορεία σημαντική αύξηση +48,1%.
Δραματική μείωση των λιανικών
Οι εταιρικές πωλήσεις σώζουν την εικόνα, αφού από το 13,85% ποσοστό που κατείχαν στην αγορά το 2000, το 2016 φαίνεται ότι φτάσανε σε ποσοστό 55,80%. Και δεν αυξήθηκαν σημαντικά οι συνολικές τους πωλήσεις, αφού από τις 40.196 ταξινομήσεις που κατείχαν το 2000, το 2016 φτάσανε μόλις τις 44.298. Απλά μειώθηκαν δραματικά οι λιανικές, οι πραγματικές πωλήσεις της αγοράς, αυτές οι οποίες δίνουν δουλειά σε χιλιάδες εργαζόμενους στον κλάδο, αυτές οι οποίες δείχνουν την πραγματική πορεία της οικονομίας μας.
Αναλυτικές ταξινομήσεις αυτοκινήτων στη Ελλάδα 2000 – 2016
Σύνολο αγοράς Επιβατικών |
Λιανικές | Εταιρικές | Λιανικές % | Εταιρικές % | |
2000 | 290.225 | 250.029 | 40.196 | 86,15% | 13,85% |
2001 | 280.295 | 236.185 | 44.110 | 84,26% | 15,74% |
2002 | 268.489 | 219.339 | 49.150 | 81,69% | 18,31% |
2003 | 257.293 | 203.291 | 54.002 | 79,01% | 20,99% |
2004 | 289.753 | 224.179 | 65.574 | 77,37% | 22,63% |
2005 | 269.733 | 210.753 | 58.980 | 78,13% | 21,87% |
2006 | 267.706 | 205.314 | 62.392 | 76,69% | 23,31% |
2007 | 279.794 | 214.591 | 65.203 | 76,70% | 23,30% |
2008 | 267.242 | 202.365 | 64.877 | 75,72% | 24,28% |
2009 | 220.548 | 181.508 | 39.040 | 82,30% | 17,70% |
2010 | 141.499 | 106.027 | 35.472 | 74,93% | 25,07% |
2011 | 97.682 | 65.136 | 32.546 | 66,68% | 33,32% |
2012 | 58.482 | 34.445 | 24.037 | 58,90% | 41,10% |
2013 | 58.694 | 30.818 | 27.876 | 52,51% | 47,49% |
2014 | 71.218 | 36.000 | 35.218 | 50,55% | 49,45% |
2015 | 75.805 | 39.782 | 36.023 | 52,48% | 47,52% |
2016 | 79.385 | 35.087 | 44.298 | 44,20% | 55,80% |
*σε κίτρινο πλαίσιο είναι τα μη επίσημα στοιχεία τα οποία ελάχιστα απέχουν από την πραγματική επίδοση της αγοράς
Χειρότερα στη Θεσσαλονίκη
Στην αγορά της Θεσσαλονίκης τα τελευταία 3 χρόνια έχουμε πολύ δυσάρεστες επιδόσεις. Η Θεσσαλονίκη χάνει, συνεπώς, μερίδιο αγοράς με την Αθήνα να κατέχει το 71% της πανελλαδικής αγοράς και η Θεσσαλονίκη μόλις το 6,2%.
Συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια είχαμε σε σχέση με το 2016:
Ταξινομήσεις Θεσσαλονίκης Δεκεμβρίου 2016: 315
Ταξινομήσεις Θεσσαλονίκης Δεκεμβρίου 2015: 448
Ταξινομήσεις Θεσσαλονίκης Δεκεμβρίου 2014: 407
Ταξινομήσεις Θεσσαλονίκης 12μήνου 2016: 4.940 (-3,3%)
Ταξινομήσεις Θεσσαλονίκης 12μήνου 2015: 5.037
Ταξινομήσεις Θεσσαλονίκης 12μήνου 2014: 4.575
Τεράστια καταστροφή
Μια αναδρομή στην αγορά των τελευταίων 16 ετών μας δείχνει ανάγλυφα της τραγικότητα της κατάστασης. Η αγορά του αυτοκινήτου της Θεσσαλονίκης το 2000 βρισκόταν στις 28.183 ταξινομήσεις, για να φτάσει το 2004 τις 29.493 και να “γκρεμιστεί” στις 3.756 το 2013 και τις 4.940 ταξινομήσεις πέρσι. Όσον αφορά τις λιανικές πωλήσεις, από τις 26.697 του 2000, φτάσαμε στις 3.610 του 2016. Αντίστοιχα οι εταιρικές, που ποτέ δεν ήταν υψηλές στη Θεσσαλονίκη και από τις 1.486 το 2000, φτάσαμε το 2016 στις 1.330, ουσιαστικά σχεδόν μια σταθερή πορεία. Οι τραγικές απώλειες για τη Θεσσαλονίκη είναι όμως οι λιανικές. Πρόκειται για μια τεράστια καταστροφή. Ο σχετικός πίνακας είναι άκρως αποκαλυπτικός για το τι έχει συμβεί στην περιοχή τα τελευταία χρόνια.
Αναλυτικές ταξινομήσεις αυτοκινήτων στη Θεσσαλονίκη 2000 – 2016
Σύνολο αγοράς Επιβατικών |
Λιανικές | Εταιρικές | Λιανικές % | Εταιρικές % | |
2000 | 28.183 | 26.697 | 1.486 | 94,73% | 5,27% |
2001 | 27.150 | 25.574 | 1.576 | 94,20% | 5,80% |
2002 | 26.884 | 24.712 | 2.172 | 91,92% | 8,08% |
2003 | 26.138 | 22.985 | 3.153 | 87,94% | 12,06% |
2004 | 29.493 | 25.249 | 4.244 | 85,61% | 14,39% |
2005 | 26.529 | 22.952 | 3.577 | 86,52% | 13,48% |
2006 | 25.364 | 22.064 | 3.300 | 86,99% | 13,01% |
2007 | 26.266 | 23.130 | 3.136 | 88,06% | 11,94% |
2008 | 23.710 | 20.965 | 2.745 | 88,42% | 11,58% |
2009 | 20.387 | 18.670 | 1.717 | 91,58% | 8,42% |
2010 | 11.805 | 10.655 | 1.150 | 90,26% | 9,74% |
2011 | 6.779 | 5.949 | 830 | 87,76% | 12,24% |
2012 | 3.946 | 3.287 | 659 | 83,30% | 16,70% |
2013 | 3.756 | 2.929 | 827 | 77,98% | 22,02% |
2014 | 4.575 | 3.567 | 1.008 | 77,97% | 22,03% |
2015 | 5.037 | 3.946 | 1.091 | 78,34% | 21,66% |
2016 | 4.940 | 3.610 | 1.330 | 73,08% | 26,92% |
*σε κίτρινο πλαίσιο είναι τα μη επίσημα στοιχεία τα οποία ελάχιστα απέχουν από την πραγματική επίδοση της αγοράς