Μια από τις μεγαλύτερες σύγχρονες μάστιγες στις κοινωνίες μας είναι τα τροχαία δυστυχήματα και ατυχήματα. Ιδιαίτερα στους ευρωπαϊκούς δρόμους συνεχίζουν να αφαιρούν ζωές, παρά τις σημαντικές προσπάθειες που καταβάλλονται. Και σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία η εικόνα μάλλον δεν είναι αισιόδοξη στην γενικότερη προσπάθεια περαιτέρω μείωσης τους.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε στοιχεία που δείχνουν ότι οι θάνατοι στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σημείωσαν πτώση 2% τον περασμένο χρόνο ακολουθώντας αντίστοιχη μείωση του 2016 και μια αύξηση 1% του 2015.
Σύμφωνα με την ανάλυση του ETSC ο στόχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του να μειωθούν οι θάνατοι κατά 50% τη δεκαετία μέχρι το 2020 μοιάζει τώρα ανέφικτος να πραγματοποιηθεί. Η Ευρωπαϊκή Ένωση των 28 χωρών Μελών, συγκεντρωτικά μείωσε τον αριθμό των θανάτων κατά 20% την περίοδο 2010-2017 που υπολείπεται της μείωσης κατά 38% που χρειάζεται για να επιτευχθεί ο στόχος του 2020.
Σχολιάζοντας την δημοσιοποίηση των τελευταίων στοιχείων ο Antonio Avenoso, Εκτελεστικός Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών, είπε: «Για 4 κατά σειρά έτη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε πενιχρά αποτελέσματα για την Οδική Ασφάλεια. Και για 4 κατά σειρά έτη δεν έχουν ληφθεί νέα μέτρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για να αντιμετωπίσουν τη μάστιγα των τροχαίων θανάτων και τραυματισμών. Είναι ώρα για δράση, το ETSC περιμένει ανυπόμονα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προχωρήσει, με ένα σύνολο νομοθετικών ρυθμίσεων για την Οδική Ασφάλεια που αναμένεται από καιρό. Κάνουμε επίκληση για ασφαλέστερα πρότυπα για τα οχήματα όπως η προσαρμογή σε Automated Emergency Braking (ΑEB) και Intelligent Speed Assistance (ISA), καλύτερες υποδομές κανόνων ασφάλειας και ένα στιβαρό πλαίσιο για ασφαλή εφαρμογή αυτοματοποιημένης οδήγησης εντός εβδομάδων κ όχι μηνών. Είναι επίσης η στιγμή να δούμε ένα νέο μακροπρόθεσμο πλαίσιο για την επόμενη δεκαετία με μια ξεκάθαρη στρατηγική για τη μείωση κατά το ήμισυ του αριθμού των ανθρώπων που χάνονται ή τραυματίζονται σοβαρά στους δρόμους μας, κάθε βδομάδα».
Οι χώρες Μέλη επίσης έχουν έναν κρίσιμο ρόλο να διαδραματίσουν, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, ειδικά με μέτρα, που μπορεί να εφαρμοστούν βραχυπροθέσμα, τέτοια όπως αυξημένα επίπεδα αστυνόμευσης. Η Εσθονία και η Σλοβενία είναι παραδείγματα χωρών Μελών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που έχουν δραματικά μειώσει τους θανάτους τα τελευταία χρόνια.
Στην Ελλάδα
Ειδικότερα στη χώρα μας και σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας συνέβησαν συνολικά:
Παθόντες
Θάνατοι από τροχαία 2017: 730
Θάνατοι από τροχαία 2016: 805
Βαριά τραυματίες 2017: 704
Βαριά τραυματίες 2016: 855
Ελαφρά τραυματίες 2017: 12.070
Ελαφρά τραυματίες 2016: 12.798
Τροχαία ατυχήματα
Θανατηφόρα 2017: 679
Θανατηφόρα 2016: 753
Σοβαρά 2017: 607
Σοβαρά 2016: 742
Ελαφρά 2017: 9.419
Ελαφρά 2016: 9.901
Είδη θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων 2017
Σύγκρουση 262
Εκτροπή 230
Παράσυρση πεζού 121
Πρόσκρουση 53
Ανατροπή 13