Η Mazda γιορτάζει την επέτειο των 50 χρόνων από τη δημιουργία του πρώτου οχήματος με περιστροφικό κινητήρα. Ήταν τέτοια εποχή πριν από 50 χρόνια, όταν το πρώτο Mazda φιλοξενούσε αυτόν τον κινητήρα. Από το 1967 έως και σήμερα η Mazda έχει κατασκευάσει περισσότερους από 2.000.000 οχήματα με περιστροφικούς κινητήρες.
Εco-engine – περιστροφικός κινητήρας υδρογόνου
Ο περιστροφικός κινητήρας συμβολίζει τη Mazda. Γεννήθηκε κάτω από αμείωτες προσπάθειες και την εταιρική παράδοση που αγκαλιάζει τις σκληρές προκλήσεις. Η Mazda θα συνεχίσει την έρευνα και την ανάπτυξη του περιστροφικού κινητήρα με βάση τα μελλοντικά της σχέδια. Η επόμενη γενιά κινητήρων της Mazda (eco-engine – περιστροφικός κινητήρας υδρογόνου) υπόσχεται πολλά και ήδη κυκλοφορεί στους δημόσιους δρόμους, ενώ θα επιδιώξει την προσθήκη νέας αξίας στις περιστροφικές τεχνολογίες επενδύοντας περισσότερο στην έρευνα & την ανάπτυξη των περιστροφικών κινητήρων υδρογόνου.
Αξεπέραστες τεχνικές προκλήσεις
Γύρω στα τέλη του 1950, πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες ανά τον κόσμο, αφιέρωσαν αξιοσημείωτους πόρους για έρευνα & ανάπτυξη του περιστροφικού κινητήρα, αλλά οι προσπάθειές τους δεν συνεχίστηκαν επειδή δεν μπόρεσαν να ξεπεράσουν τις τρομερές τεχνικές προκλήσεις που υπήρχαν στην τεχνολογία. Η Mazda επέμενε, ξεπερνώντας επιτυχώς αυτά τα εμπόδια και κατάφερε να θέσει τον περιστροφικό κινητήρα στη μαζική παραγωγή. Στις 30 Μαΐου 1967, η Mazda ξεκίνησε τις πωλήσεις του 1ου αυτοκινήτου παγκοσμίως με περιστροφικό κινητήρα (διπλό – ρότορα), του Cosmo Sport. Αργότερα παρουσίασε στην αγορά και άλλα οχήματα με περιστροφικούς κινητήρες συμπεριλαμβανομένων των: Familia Rotary Coupe, Savanna, RX-7 και Eunos Cosmo.
Το Mazda 787B κερδίζει στο Le Mans
Η ιαπωνική εταιρεία ξεκίνησε την εμπλοκή της σε αγώνες αυτοκινήτου το 1968, ακολουθώντας την παραγωγή του Cosmo Sport, όταν τα αυτοκίνητα με περιστροφικούς κινητήρες ξεκίνησαν να συμμετέχουν σε αγώνες αυτοκινήτου. Το 1991, το Mazda 787B έκανε τον περιστροφικό κινητήρα ιστορία όταν έγινε το μοναδικό ιαπωνικό αυτοκίνητο που κέρδισε στον 24ωρο αγώνα αντοχής του Le Mans. Με περισσότερες από 100 νίκες συνολικά, τα αγωνιστικά αυτοκίνητα που εξοπλίστηκαν με περιστροφικούς κινητήρες, σημείωσαν τεράστια επιτυχία.
Σεβασμός στον RENESIS
Το RX-8 παρουσιάστηκε τον Απρίλιο του 2003. Τροφοδοτείται από το νέας γενιάς περιστροφικό κινητήρα RENESIS, ο οποίος είναι πιο συμπαγής, δυνατός και φιλικός στο περιβάλλον σε σύγκριση με τους προκάτοχούς του. Το ειδικό περιοδικό τεχνολογίας της Βρετανίας, ’’Engine Technology International’’, απένειμε το 2003 στον κινητήρα RENESIS το “International Engine of the Year Award”, καθώς επίσης και, 2 βραβεία στην κατηγορία των κινητήρων το 2003 και το 2004, δείχνοντας με αυτό τον τρόπο τον σεβασμό και την αναγνώριση του στον κινητήρα RENESIS.
Wankel Engine / Rotary Engine – How it works! (Animation)
RX-8 Hydrogen RE
Ήδη εδώ και χρόνια, η Mazda εξελίσσει την ανάπτυξη του περιστροφικού κινητήρα υδρογόνου ο οποίος δεν εκπέμπει διοξείδιο του άνθρακα (CO2), ένα από τα αέρια που ευθύνονται για την υπερθέρμανση του πλανήτη. Η ανάπτυξη του περιστροφικού κινητήρα υδρογόνου ξεκίνησε το 1991 και έχει οδηγήσει στη δημιουργία του RX-8 Hydrogen RE, το οποίο κυκλοφόρησε τον Φεβρουάριο του 2006. Αυτή τη στιγμή, κυκλοφορούν ελάχιστα οχήματα με περιστροφικό κινητήρα υδρογόνου στους Ιαπωνικούς δρόμους.
Τo Cosmo 110S και η ιστορία
Ο περιστροφικός κινητήρας του RX-8 δεν αποτελεί κάτι πρωτόγνωρο για την ιστορία της αυτοκίνησης. Η τεχνολογία που δημιούργησε ο Dr. Felix Wankel, γνώρισε τεράστια επιτυχία μέσα από μια σειρά μοντέλων, συμπεριλαμβανομένου του πασίγνωστου Mazda RX-7 το οποίο είχε χιλιάδες φίλους στην τελευταία γενιά του το 1993. Ο Dr. Wankel ξεκίνησε να μελετά τη θεωρία του περιστροφικού κινητήρα το 1924, ενώ επικεντρώθηκε αποκλειστικά σε αυτήν από το 1926. Το 1957 ο πρώτος περιστροφικός κινητήρας ήταν γεγονός. Η τεχνολογία αυτή αποτέλεσε στο πέρασμα των ετών αποκλειστικότητα της Mazda, η οποία παρουσίασε μια σειρά από μοντέλα που προκάλεσαν το ενδιαφέρον του κόσμου. Τo Cosmo 110S του 1967, τα R100 και R130 του 1969, το RX-2 του 1970, τα RX-3, RX-4 και RX-5 του 1976 και φυσικά η πρώτη γενιά του θρυλικού RX-7 που παρουσιάστηκε το 1979, είναι μοντέλα που έχουν γράψει ιστορία λόγω της υψηλής τεχνολογίας που έκρυβαν κάτω από το καπό τους.
Η ώρα του Mazda RX-7
Το Mazda RX-7 αποτέλεσε ίσως και το μεγαλύτερο βήμα εξέλιξης στην ιστορία των περιστροφικών κινητήρων. Με επιθετικό σπορ σχήμα και έναν κινητήρα 654 κ.εκ. απόδοσης 135 ίππων στις 6.000 σ.α.λ. το πρώτο RX-7 έφτανε τελική ταχύτητα 175 χλμ./ώρα. Όταν το μοντέλο έφτασε στη Γερμανία αποτέλεσε σημαντικό ανταγωνιστή της Porsche 924, η οποία τότε ήταν και κατά 6.000 μάρκα ακριβότερη. Το χαμηλό και μυτερό ρύγχος του μοντέλου με τους αναδιπλούμενους προβολείς εντυπωσίαζε οπτικά, ενώ ο τοποθετημένος πίσω από τον εμπρός άξονα κινητήρας πρόσφερε καλή συμπεριφορά. Το ίδιο μοντέλο αργότερα εφοδιάστηκε και με turbo περιστροφικό κινητήρα, που σε αρκετές αγορές έφτανε την ισχύ των 165 ίππων. Η πρώτη γενιά του μοντέλου παρέμεινε στην παραγωγή ως το 1985.
Η επόμενη γενιά RX-7
Η δεύτερη γενιά του RX-7 ήταν ακόμη πιο εντυπωσιακή. Με εντελώς νέα εμφάνιση και έξτρα δύναμη από τον turbo κινητήρα με δύο ρότορες, πρόσφερε ισχύ 200 ίππων που το εκτόξευαν στα 100 χλμ./ώρα σε μόλις 8 δευτερόλεπτα. Η επιτυχία της δεύτερης γενιάς έγινε ακόμη μεγαλύτερη όταν λανσαρίστηκε και η cabriolet έκδοση.
H 3η γενιά φόβισε τον ανταγωνισμό
Το 1993 η ιστορία γνώρισε ένα εκπληκτικό αυτοκίνητο, το RX-7 3ης γενιάς. Ο κινητήρας Wankel με διπλό ρότορα 2 x 654 κ.εκ. και turbo δύο σταδίων έφτανε την ισχύ των 239 ίππων στις 6.500 σ.α.λ., ενώ ταξίδευε με ταχύτητα 253 χλμ./ώρα. Η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα ήταν υπόθεση των μόλις 6,5 δευτερολέπτων. Το μοντέλο αγαπήθηκε αμέσως από τους λάτρεις της ταχύτητας σε όλο τον κόσμο, ενώ αποτέλεσε δύσκολο αντίπαλο για πολλά σπορ αυτοκίνητα όπως η jaguar XJR-S 6.0, η Porsche 928 GTS και ακόμη και η Mercedes-Benz 600L. Στην Ιαπωνία κυκλοφόρησαν πολλές και διαφορετικής ισχύος εκδόσεις, που έφταναν μέχρι και τους 280 ίππους, ενώ στην Ελλάδα το μοντέλο γνώρισε τεράστια επιτυχία λόγω του φορολογικού καθεστώτος, καθώς η χωρητικότητά του έφτανε τα 1.308 κ.εκ.
Η γέννηση ενός θρύλου
Ήταν 1991 και μόλις δύο ώρες πριν τη λήξη του 24-ωρου αγώνα αντοχής στο Le Man, όταν ένα πορτοκαλί-πράσινο Mazda 787B έφτασε την Mercedes που περνούσε από τη γραμμή των πιτ βγάζοντας καπνούς. Το αυτοκίνητο που δεν υπολόγιζε κανείς ως φαβορί, βρέθηκε στην κορυφή του αγώνα και λίγο αργότερα έγραψε ιστορία κερδίζοντας για πρώτη φορά τον μεγαλύτερο αγώνα αντοχής. Το 787Β με περιστροφικό κινητήρα τεσσάρων ρότορων και ισχύ περίπου 700 ίππων πραγματοποίησε έναν εκπληκτικό αγώνα, καθώς μετά από 362 γύρους με μέση ωριαία ταχύτητα 205,3 χλμ./ωρα τερμάτισε στην κορυφή, αφήνοντας δύο γύρους πίσω τη Jaguar XJ-R 12. Στο τιμόνι του βρέθηκαν οι Volker Weider, Johnny Herbert (που εξαντλημένος δεν τα κατάφερε να ανέβει στο βάθρο) και Bertrand Gachot, ενώ δύο ακόμη 787Β τερμάτισαν στην 6η και 8η θέση.
Mazda 787B Winner Le Mans 1991 – driving footage