H Audi 37 χρόνια μετά την κατασκευή του πρώτου της Quattro, γιορτάζει μια σημαντική επέτειο: την παραγωγή του υπ’ αριθμόν 8.000.000 οχήματος με σύστημα τετρακίνησης quattro. Πρόκειται για ένα Audi Q5 2.0 TFSI quattro που παρήχθη στο εργοστάσιο της εταιρείας στο Μεξικό.
Πίσω στο χρόνο
Η τετρακίνηση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την Audi. Η γερμανική εταιρεία έχει καταφέρει να συνδέσει το όνομά της με μια τεχνολογία που ουσιαστικά άλλαξε την ιστορία της αυτοκίνησης. Αν ρίξουμε μια ματιά στα μοντέλα της εταιρείας, θα διαπιστώσουμε ότι σχεδόν σε κάθε μοντέλο υπάρχει και μια τετρακίνητη έκδοση. Σίγουρα η Audi είναι η εταιρεία που έχει κατασκευάσει τα περισσότερα τετρακίνητα μοντέλα. Για την τεχνολογική αυτή επανάσταση υπάρχει μια πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία.
Επαναστατική τεχνολογία
Όταν αναφερόμαστε στην τετρακίνηση, τότε ασφαλώς το μυαλό μας πηγαίνει πρώτα στην Audi και κατόπιν σε οποιαδήποτε άλλη κατασκευάστρια εταιρεία. Τα θρυλικά, πλέον, Audi Quattro έχουν μείνει στην ιστορία της αυτοκίνησης. Οι παλαιότεροι θα θυμούνται ότι όταν αυτά τα αυτοκίνητα έκαναν την εμφάνισή τους επίσημα στους αγώνες, το 1981, τότε μηδένισαν τα πάντα. Έπαψε να υπάρχει ανταγωνισμός! Έβαλε στην άκρη, ακόμα και το απόλυτο, την εποχή εκείνη, Lancia 037, που θεωρείτο το απόλυτο αγωνιστικό «όπλο».
Η πρώτη επίσημη του Quattro
Τετρακίνητα μοντέλα είχαν παρουσιάσει κατά το παρελθόν αρκετοί κατασκευαστές. Όχι, βέβαια, με την μορφή που έδωσε η Audi και ποτέ αυτά δεν πέρασαν την γραμμή παραγωγής. Το πρώτο τετρακίνητο μοντέλο της Audi παρουσιάστηκε το 1980. Ήταν η αγωνιστική έκδοση του Audi 80, στην οποία είχε τοποθετηθεί το σηματάκι της τετρακίνησης, το θρυλικό πλέον Quattro. Η παρθενική του εμφάνιση σε αγώνες ράλι έγινε το 1981, στο ράλι Αλγκάβρ της Πορτογαλίας, όπου συμμετείχε εκτός συναγωνισμού. Τα όσα απίστευτα σημειώθηκαν από πλευράς χρόνων, κατεγράφησαν από την ιστορία του σπορ του αυτοκινήτου.
Η αρχή έγινε από το DKW Munga
Από τότε έως και σήμερα, η γερμανική εταιρεία χρησιμοποιεί ευρύτατα την τετρακίνηση στα μοντέλα παραγωγής της. Η εμπλοκή, όμως , της Audi στην κατασκευή αυτοκινήτων με κίνηση σε όλους τους τροχούς, χρονολογείται πολύ πριν κάνει την εμφάνισή του το πρώτο Quattro προδιαγραφών ράλι. Η γερμανική κυβέρνηση είχε προκηρύξει διαγωνισμό με σκοπό την αντικατάσταση του δίχρονου στρατιωτικού οχήματος DKW Munga.
Το συμβόλαιο αυτό για την κατασκευή του οχήματος που θα αντικαθιστούσε το DKW Munga το πήρε η Audi με το τετρακίνητο Iltis, παρά τον ιδιαίτερα σκληρό ανταγωνισμό με τις μεγάλες εταιρείες Mercedes Benz & Porsche. Τελικά, την κατασκευή αυτή ανέλαβε να την κάνει η VW, κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες.
Audi 80 το πρώτο Quattro
Μεγάλο μέρος της εξέλιξης του Audi Quattro πάντως, έγινε με βάση το Iltis, με το οποίο στις αρχές του 1980 ο Φρέντι Κοτουλίνσκι κέρδισε το Παρίσι – Ντακάρ στη συγκεκριμένη κατηγορία οχημάτων. Ήταν αρχές του 1980, όταν ένα Audi 80 μετατράπηκε ειδικά για να δεχθεί το σύστημα τετρακίνησης για επιπλέον εξέλιξη. Το 80άρι αυτό ήταν και το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής της γερμανικής εταιρείας που είχε δύο διαφορικά. Από τότε η Audi έμεινε πιστή στη φιλοσοφία της τετρακίνησης, η οποία προσφέρει υψηλού επιπέδου ενεργητικής ασφάλειας και μεγάλα περιθώρια πρόσφυσης.
Τα πρώτα “βήματα”
Κίνηση εμπρός και πίσω και η Audi με Μίκολα / Μπλόμκβιστ και Μισέλ Μουτόν καθιέρωσαν την τετρακίνηση παγκοσμίως, χαρίζοντας μοναδικές στιγμές στην ιστορία της αυτοκίνησης. Αξίζει, όμως, να αναφερθούμε στην εποχή εκείνη, των πρώτων διαρροών περί τετρακίνητου οχήματος, στις αρχές της 10ετίας του ’80. Όταν διέρρευσε η βιομηχανική πληροφορία περί τετρακίνητου μοντέλου, όλοι ξεκαρδίστηκαν στα γέλια. Όλοι πίστευαν ότι ένα επιπλέον διαφορικό στο αυτοκίνητο, θα πρόσθετε επιπλέον σημαντικό βάρος, στοιχείο που δεν συμβαδίζει με την φιλοσοφία των αγώνων, όπου το βάρος είναι σημαντικός παράγοντας και οι φθορές στα ελαστικά και τις αναρτήσεις τρομακτικά μεγάλες. Πολλοί ήταν εκείνοι που χαρακτήρισαν το εγχείρημα αυτό των Γερμανών σαν κατασκευή «φορτηγού» η οποία δεν επρόκειτο ποτέ να οδηγηθεί σωστά.
“Γλιστρούσαν” γλυκά και θεαματικά
Ήσυχοι και ατάραχοι οι αντίπαλοι, εξέλισσαν κινητήρες τούρμπο, προκειμένου να βρίσκονται μπροστά από τον ανταγωνισμό. Δεν πίστευαν όμως στα μάτια τους, όταν είδαν τα Audi Quattro να γλιστράνε γλυκά και θεαματικά στις στροφές. Και τότε όλοι οι αντίπαλοι κατάλαβαν ότι ένα εντελώς νέο κεφάλαιο ξεκινούσε για την ιστορία της αυτοκίνησης. Αμέσως, μετά τα πρώτα σημαντικά αποτελέσματα, όλοι οι ανταγωνιστές έπεσαν «με τα μούτρα» στη δουλειά, προκειμένου να παρουσιάσουν και αυτοί τις δικές τους προτάσεις απέναντι στον ανταγωνισμό. Έτσι σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα, προέκυψαν τα εξ ίσου εντυπωσιακά Peugeot T16, Lancia S4 και πολλά άλλα.
Σήμερα, βέβαια, σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές έχουν ρίξει στη μάχη του παγκοσμίου πρωταθλήματος ράλι μόνον τετρακίνητα αυτοκίνητα. Αποτέλεσμα ήταν να χάνεται το θέαμα στους αγώνες και το ενδιαφέρον του ανταγωνισμού να μονοπωλούν μόνον τα τετρακίνητα αυτοκίνητα. Ήταν τόσο μεγάλη η εξέλιξη του χώρου, ώστε η παγκόσμια ομοσπονδία του σπορ του αυτοκινήτου αναγκάστηκε πριν από λίγα χρόνια να δημιουργήσει και μια επιπλέον κατηγορία στους αγώνες για αυτοκίνητα μη τετρακίνητα. Η Audi με το 80 Quattro δημιούργησε μια άλλη, εντελώς νέα γενιά αυτοκινήτων. Ασφαλή, πιο γρήγορα, τεχνολογικά πιο προηγμένα και με εντελώς δικής τους τεχνική οδήγησης.
Η πρωτοπόρος της τετρακίνησης
Φέτος συμπληρώνονται 37 χρόνια τετρακίνησης με την μορφή που γνωρίζουμε όλοι μας. Όλα αυτά τα χρόνια η τεχνολογία των τετρακίνητων αυτοκινήτων εξελίχθηκε με τρομακτικούς ρυθμούς και δημιουργώντας πραγματικά υπέροχα υπεραυτοκίνητα. Μπορεί σήμερα στον τεχνολογικό αυτό χώρο να εμπλέκονται σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές. Όμως η Audi στην τετρακίνηση θα εξακολουθεί να θεωρείται η πρώτη διδάξασα. Ήταν αυτή, που όταν συνέλαβε την απίστευτη αυτή ιδέα, κανένας δεν την πήρε στα σοβαρά. Το Audi Quattro θα παραμείνει στην ιστορία της αυτοκίνησης σαν το πρώτο τετρακίνητο μοντέλο, αυτό που ουσιαστικά άλλαξε την ιστορία του αυτοκινήτου τόσο στον χώρο των αγώνων, όσο και στα μοντέλα παραγωγής.