“Θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι οι ευρωπαϊκοί δρόμοι θα είναι ακόμα πιο ασφαλείς τα προσεχή 20 χρόνια. Ελέγχουμε ήδη ακόμα περισσότερες παραμέτρους της ασφάλειας ενός αυτοκινήτου από αυτές που ελέγχαμε, ξεκινώντας, το 1997 και αυτό πρόκειται να συνεχιστεί.”
Michiel van Ratingen, γενικός γραμματέας του Euro NCAP
20 χρόνια Euro NCAP. Σαν σήμερα το 1997, πριν από 20 χρόνια, ξεκίνησε να δραστηριοποιείται ο οργανισμός Euro NCAP. Σε αυτά τα 20 χρόνια των crash test. ο οργανισμός κατάφερε να σώσει περισσότερες από 78.000 ζωές, εξέδωσε περισσότερες από 630 ειδικές εκθέσεις ασφάλειας, πραγματοποίησε περισσότερα από 1.800 crash tests και επένδυσε κάτι παραπάνω από 160.000.000 ευρώ.
Αυτή την εβδομάδα γιορτάζει τα πρώτα του 20 χρόνια και παρουσιάζει ένα βίντεο με την πρόοδο που έχουν πετύχει οι κατασκευαστές στην δημιουργία ασφαλέστερων αυτοκινήτων για οδηγούς και επιβάτες. Το σχετικό βίντεο δεν είναι τυχαίο, αφού παρουσιάζει το Rover 100 του 1980 (βασισμένο στο Austin Metro) σε αντιπαράθεση με ένα σύγχρονο Honda Jazz. Τα αποτελέσματα για το πρώτο αυτοκίνητο δεν ήταν καθόλου καλά. Μόλις 2 αστέρια για την προστασία των πεζών και 1 αστέρι για την προστασία οδηγού κι επιβατών. Αντίθετα, το Jazz και στη βασική του έκδοση εφοδιάζεται με διάφορα σύγχρονα συστήματα ασφάλειας, πέτυχε 5 αστέρια και 93% στην προστασία οδηγού κι επιβατών, χάρη στη βελτίωση υλικών και κατασκευής των αυτοκινήτων, τεχνογνωσία η οποία αναπτύχθηκε μέσα από το crash tests των τελευταίων 20 ετών.
Εξαιρετικά αποτελεσματικά, συνεπώς, όλα όσα έγιναν μέσα από το Euro NCAP όλα αυτά τα χρόνια. Τους τελευταίους μήνες, τα test αυτά δυσκόλεψαν ακόμη περισσότερο, έγιναν πολύ πιο απαιτητικά για αυτοκίνητα και κατασκευαστές, προκειμένου να παρέχουν ακόμη πιο υψηλή ασφάλεια στους χρήστες του.
Κατά τη διάρκεια των πρώτων crash test είχαν υποστεί δοκιμασίες κάποια πολύ δημοφιλή supermini μοντέλα, όπως τα Ford Fiesta & VW Polo, τα οποία κατάφεραν να αποσπάσουν 3 αστέρια ασφαλείας, από τα 4 που ήταν τότε το maximum. Το Rover 100 κατέκτησε μόλις ένα αστέρι και δύο τα ιδιαίτερα εμπορικά την εποχή εκείνη Fiat Punto, Nissan Micra, Opel Corsa & Renault Clio. Σχεδόν κανένα αυτοκίνητο δεν κατάφερε να κατακτήσει αστέρια στην προστασία των πεζών, όταν καθιερώθηκε στις δοκιμασίες, πραγματοποιώντας οι κατασκευαστές αργότερα τεράστιες βελτιώσεις. Πέντε μήνες μετά την λειτουργία του Euro NCAR το πρώτο όχημα που κατάφερε να κερδίσει τα 5 αστέρια ήταν το Volvo S 40.
Από το 1997 και μετά όλοι οι κατασκευαστές πέτυχαν τεράστια άλματα σε θέματα ασφάλειας, ευθυγραμμιζόμενοι στις ήδη αυστηρές προδιαγραφές της εποχής εκείνης. Οι πελάτες από κάθε σημείο του πλανήτη πίεσαν τότε για τη δημιουργία αντίστοιχα κέντρων ασφάλειας και σε άλλα σημεία του πλανήτη, όπως στην Ινδία, Λατινική Αμερική, Ασία.
Euro NCAP crash testing an old Rover 100 and a recent Honda Jazz