spot_img
HomeAUTOΙΣΤΟΡΙΑΠοιος ξέχασε τη Lancia Delta?

Ποιος ξέχασε τη Lancia Delta?

Lancia Delta story 10Στη μεταπολεμική αγωνιστική ιστορία της Lancia τα αρχικά HF κυριαρχούν. Από τη Fulvia Coupe HF και τη Stratos HF μέχρι την Delta HF Integrale, χαρακτηρίζουν τις κορυφαίες αγωνιστικές εκδόσεις.

Αξεπέραστες αγωνιστικές επιτυχίες
Στη σειρά των αγωνιστικών μοντέλων της Lancia, η Delta HF είναι το πιο πρόσφατο και ταυτόχρονα το πιο επιτυχημένο. Από το 1987 έως το 1992 συνεχώς αναδεικνυόταν Lancia Delta story 11πρωταθλητής του Group Α στο παγκόσμιο πρωτάθλημα κατασκευαστών, επίδοση που δεν έχει ακόμη ξεπεραστεί από άλλο αυτοκίνητο. Από το 1983, οπότε παρουσιάστηκε η Delta HF turbo, μέχρι το τέλος της παραγωγής της σειράς αυτής, το 1994, το αυτοκίνητο από ένα γρήγορο οικογενειακό μεταμορφώθηκε σε μια «πολεμική μηχανή» ανίκητη σε έξι συνεχή παγκόσμια πρωταθλήματα.

Lancia Delta story 14HF: Τα μαγικά αρχικά
Η ιστορία των αρχικών HF είναι αρκετά πρωτότυπη, αφού αυτά δεν ανταποκρίνονται σε κάποιον τεχνικό όρο, ούτε σχετίζονται κατά κάποιον τρόπο με ένα αυτοκίνητο. Πρωτοεμφανίζονται το 1960, όταν μια ομάδα ιδιοκτητών αυτοκινήτων Lancia δημιουργεί ένα σύλλογο στον οποίο γίνονται δεκτοί μόνον οι πολύ πιστοί στην ιταλική μάρκα. Το έμβλημα του συλλόγου ήταν τα αρχικά HF, από τις λέξεις High Fidelity (υψηλή Lancia Delta story 12πιστότητα).

Η αγωνιστική ομάδα ΗF
Για πρώτη φορά τα αρχικά αυτά χρησιμοποιήθηκαν σε σπορ αυτοκίνητα Lancia το 1961, όταν ιδιώτες άρχισαν να αγωνίζονται με τη Flaminia σε ορισμένες διοργανώσεις. Το 1963 μια ομάδα ιδιωτών, με την ανεπίσημη υποστήριξη της Lancia, ίδρυσε την «Αγωνιστική Ομάδα ΗF», η οποία το 1965 εξελίχθηκε σε επίσημη αγωνιστική ομάδα της εταιρείας, υιοθετώντας επίσημα πλέον τα αρχικά HF. Η συνέχεια είναι περισσότερο γνωστή, αφού ως σύμβολο πλέον της αγωνιστικής ομάδας εμφανίζεται σε ειδικές εκδόσεις, με πρώτη τη Fulvia Coupe HF του 1966.

Δείτε την υπέροχη Lancia Fulvia σε αγώνα
Dirt Rally : Lancia Fulvia Coupe/Finland

Από τη Fulvia στη μυθική Stratos HF
Ανίκητη για πολλά χρόνια σε εθνικά και διεθνή πρωταθλήματα ράλι, η Fulvia δίνει τη θέση της Lncia Fulvia 32στη μυθική Stratos HF, η οποία με τη σειρά της κυριαρχεί στους αγώνες από το 1974 έως το 1978. Το επόμενο μοντέλο που υιοθέτησε το σύμβολο HF ήταν η Delta turbo του 1983 και βέβαια οι διάδοχοί της 4WD και Integrale. Μάλιστα, από την έκδοση Evolution της Integrale το σύμβολο HF συνδυάστηκε με ένα καλπάζον ελεφαντάκι. Η προέλευσή του τοποθετείται στη δεκαετία του 50, όταν κατά τις πρώτες αγωνιστικές εμφανίσεις της εταιρείας επελέγη ως μασκότ, τότε σε θαλασσί χρώμα και αργότερα σε έντονο κόκκινο.

Δείτε την υπέροχη Lancia Stratos σε αγώνες
Lancia Stratos rally | Historic rally video

Lancia Stratos 31Delta HF turbo (1983-1985)
Με την Delta η Lancia άρχισε να διαθέτει το 1979 ένα σύγχρονο πεντάθυρο οικογενειακό αυτοκίνητο συμπαγών διαστάσεων. Ήταν σχεδιασμένο από τον Giugiaro και το 1980 αναδείχτηκε «Αυτοκίνητο της Χρονιάς». Αρχικά οι φιλοδοξίες του αυτοκινήτου περιορίζονταν στην κατάκτηση της αγοράς συμπαγών οικογενειακών, ανταγωνιζόμενο το Volkswagen Golf, το Ford Escort και το Opel Kadett.

Lancia Delta story 23Περίπου τέσσερα χρόνια μετά την παρουσίασή του, η Lancia δημιούργησε μια κορυφαία έκδοση με αγωνιστικό προσανατολισμό, την οποία ονόμασε Delta HF turbo. Στην έκδοση αυτή ο τετρακύλινδρος κινητήρας 1.585 κ.εκ., τον οποίο ήδη χρησιμοποιούσε το βασικό μοντέλο, εφοδιάστηκε με στροβιλοσυμπιεστή και εναλλάκτη θερμότητας, αυξάνοντας την ισχύ στους 130 ίππους. Αυτό το μοντέλο, το πρώτο της σειράς Delta HF, ενσωμάτωσε πλήθος βελτιώσεων για να οδηγήσει στις πανίσχυρες τετρακίνητες εκδόσεις.

Δείτε την πορεία της Lancia Delta HF στους αγώνες
Lancia Delta HF Rally “meravigliosa creatura”

Lancia Delta story 16Delta HF 4WD (1986)
Η αλλαγή των κανονισμών του παγκόσμιου πρωταθλήματος ράλι, με την κατάργηση του Group Β, ανέτρεψε τα σχέδια της Lancia, η οποία είχε αναπτύξει το μοντέλο S4 για το σκοπό αυτό. Παράλληλα με την S4 όμως είχε αρχίσει να ετοιμάζει μια τετρακίνητη έκδοση της Delta, αξιοποιώντας την εμπειρία από την S4. Η προετοιμασία αυτή βοήθησε την κατάλληλη στιγμή τη Lancia να έχει ένα αξιόμαχο αυτοκίνητο, χωρίς να χάσει πολύτιμο Lancia Delta story 15χρόνο. Χρησιμοποίησε τετρακύλινδρο κινητήρα 1.995 κ.εκ., στροβιλοσυμπιεστή και εναλλάκτη θερμότητας, με ισχύ 165 ίππους.

Η μεγάλη καινοτομία
Το σύστημα μετάδοσης παρείχε μόνιμη τετρακίνηση με τη χρήση τριών διαφορικών. Το εμπρός ήταν κανονικό χωρίς δυνατότητα εμπλοκής. Το κεντρικό ήταν τύπου Ferguson με σιλικόνη, μεταδίδοντας 56% της ροπής εμπρός και 44% πίσω. Η μεγάλη καινοτομία Lancia Delta story 20όμως βρισκόταν στο πίσω διαφορικό, το οποίο ήταν τύπου Torsen, κατανέμοντας τη ροπή ανάλογα με την εκάστοτε πρόσφυση κάθε τροχού και με βαθμό εμπλοκή μέχρι ποσοστού 70%. Με το αυτοκίνητο αυτό η Lancia κατόρθωσε να επικρατήσει όλων των ανταγωνιστών της στο πρωτάθλημα του 1987 σε κάθε είδους έδαφος: σε άσφαλτο, χώμα, χιόνι ή πάγο. Εξωτερικά η HF 4WD ήταν πολύ διακριτική, διαφέροντας από την HF turbo σε λεπτομέρειες, όπως τα τέσσερα φωτιστικά Lancia Delta story 18σώματα εμπρός, τα ενσωματωμένα φώτα ομίχλης στην εμπρός αεροτομή, οι μικρές πλευρικές αεροτομές, το έμβλημα «4WD» στο πίσω μέρος και οι δύο προεξέχουσες εισαγωγές αέρα στο κάλυμμα του κινητήρα. Εκτός από τις νίκες στους αγώνες, η Delta HF 4WD αποτέλεσε και αξιόλογη εμπορική επιτυχία για ένα αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας, ξεπερνώντας εύκολα τον αριθμό των 5.000 μονάδων που έπρεπε να διατεθούν για την έγκριση συμμετοχής της στο Group Α.

Lancia Delta story 21Delta HF Integrale 8v (1987-1989)
Η ανάγκη ενσωμάτωσης στην HF 4WD όλων των βελτιώσεων που κρίθηκαν απαραίτητες από την αγωνιστική εμπειρία του 1987 οδήγησαν στη δημιουργία της HF Integrale. Διατηρώντας το ίδιο σύστημα μόνιμης τετρακίνησης, η HF Integrale διέθετε νέο τετρακύλινδρο κινητήρα 1.995 κ.εκ., με δύο αντίθετα κινούμενους άξονες εξισορρόπησης κραδασμών, νέες βαλβίδες (παρέμεναν οκτώ τον αριθμό), μεγαλύτερα ψυγεία και Lancia Delta story 22μεγαλύτερο στροβιλοσυμπιεστή Garrett Τ3. Η ισχύς έφτανε τους 185 ίππους και οι επιδόσεις ήταν εκρηκτικές, με χρόνο επιτάχυνσης από 0-100 χλμ./ώρα τα 6,6 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 214 χλμ./ώρα. Εφοδιάστηκε επίσης με ισχυρότερα φρένα και μεγαλύτερους τροχούς. Εξωτερικά ξεχώριζε από τις μεγάλες προεξοχές στα φτερά λόγω χρήσης φαρδύτερων ελαστικών, το μεγαλύτερο εμπρός προφυλακτήρα και το κάλυμμα κινητήρα με μεγάλες εισαγωγές Lancia Delta story 24αέρα.

Delta HF Integrale 16v (1989-1991)
Παρά τη σαφή υπεροχή της HF Integrale έναντι των αντιπάλων της στο πρωτάθλημα, η Lancia δεν επαναπαύτηκε, αλλά πολύ γρήγορα ξεκίνησε την αναβάθμισή της. Ο κινητήρας απέκτησε δεκάξι βαλβίδες, μεγαλύτερα μπεκ καυσίμου και νέα βαλβίδα υπερφόρτωσης του στροβιλοσυμπιεστή, με αποτέλεσμα αύξηση της ισχύος στους 200 Lancia Delta story 25ίππους αλλά και της ροπής. Ο χρόνος επιτάχυνσης από 0-100 χλμ./ώρα τώρα ήταν μόνο 5,5 δευτερόλεπτα.

Στο σύστημα τετρακίνησης έγιναν επεμβάσεις, αλλάζοντας την αναλογία μεταδιδόμενης ροπής σε 47% εμπρός και 53% πίσω. Σε συνδυασμό με νέο σύστημα φρένων και προαιρετικό σύστημα ABS βελτιώθηκε ακόμη περισσότερο η πρόσφυση και η κατευθυντικότητα. Η 16βάλβιδη HF Integrale Lancia Delta story 26ξεκίνησε την αγωνιστική καριέρα της στο Ράλι Σαν Ρέμο του 1989, αλλά στο πρωτάθλημα του 1989 μετείχε μαζί με την 8βάλβιδη έκδοση.

Delta HF Integrale Evoluzione (1991-1992)
Αυτή ήταν και η τελευταία έκδοση που πήρε έγκριση για το Group Α και μετείχε στο παγκόσμιο πρωτάθλημα. Αναπτύχθηκε το 1991, με σκοπό να εγκριθούν για συμμετοχή στο Group Α βελτιώσεις που είχαν κριθεί Lancia Delta story 27απαραίτητες κατά την αγωνιστική χρήση της 16βάλβιδης HF Integrale. Οι διαφορές της από αυτήν εστιάζονται στο φαρδύτερο μετατρόχιο εμπρός και πίσω και το ξανασχεδιασμένο εμπρός μέρος (φτερά, μάσκα, προφυλακτήρας, κάλυμμα κινητήρα). Χωρίς καμία αλλαγή στα μηχανικά μέρη, αλλά με επέμβαση στον προγραμματισμό της τροφοδοσίας / ανάφλεξης, η Evoluzione «κέρδισε» δέκα ίππους.

Lancia Delta story 30Delta HF Integrale Evoluzione ΙΙ (1993)
Η τελευταία Delta με τα αρχιικά HF ήταν η καταλυτική Evoluzione ΙΙ, η οποία παρουσιάστηκε το 1993 και δεν προοριζόταν για αγωνιστική χρήση.

Παρά τη χρήση καταλυτικού μετατροπέα η ισχύς αυξήθηκε στους 215 ίππους χάρη στο νέο προγραμματισμό αλλά και το νέο, υδρόψυκτο στροβιλοσυμπιεστή Garrett.

Lancia Delta story 28Η νέα Delta HF Integrale Evoluzione ΙΙ απέκτησε επίσης νέους τροχούς 16 ιντσών, νέο αλουμινένιο κάλυμμα δοχείου βενζίνης, αεραγωγούς στα εμπρός φτερά και στο εσωτερικό νέα καθίσματα της Recaro και δερμάτινο τιμόνι της ΜΟΜΟ.

Στο χώρο του κινητήρα το κόκκινο χρώμα στην κεφαλή χαρακτήριζε το κορυφαίο και τελευταίο μοντέλο της σειράς Delta HF.

Δείτε ιστορικές στιγμές της
Lancia Delta hf integrale BEST OF HF

RELATED ARTICLES
spot_img

ΝΕΑ AUTO