Μπορεί φέτος η αγορά να παρουσιάσει κάποια αισιόδοξα σημεία ανάκαμψης, ωστόσο απέχουμε πολύ από το σημείο που θα έπρεπε να βρισκόμαστε, τουλάχιστον συγκρινόμενοι με αντίστοιχες χώρες της Ευρώπης οι οποίες πέρασαν και αυτές κρίση μαζί με εμάς.
Ακόμη και στην εποχή της “απόλυτης παντοδυναμίας” της αγοράς του αυτοκινήτου στην Ελλάδα, όταν ταξινομούσαμε +280.000 αυτοκίνητα, ακόμη και τότε ήμασταν πολύ χαμηλά σε σχέση με το μέσο όρο της Ευρώπης.
Συνεπώς, ας μην θριαμβολογούμε όταν δημοσιεύονται τους τελευταίους μήνες ποσοστά αύξησης της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου. Τα ποσοστά των συγκεκριμένων αυξήσεων έχουν να κάνουν με την αντίστοιχη πορεία της αγοράς της περασμένης χρονιάς. Τότε, η αγορά ήταν τόσο χαμηλά, ώστε και η παραμικρή αύξηση φαίνεται να δείχνει εντυπωσιακή. Τα πράγματα όμως δεν είναι όπως φαίνονται στην πράξη.
Πιο συγκεκριμένα μια προσεκτική ανάλυση των πραγματικών στοιχείων της αγοράς μας δείχνει το τραγικό σημείο στο οποίο βρισκόμαστε. Αρκεί να δούμε την πορεία της αγοράς τα τελευταία χρόνια και φυσικά το τρομακτικό ποσοστό μείωσης τα χρόνια της κρίσης. Ποσοστά μείωσης τα οποία καταστρέψανε επιχειρήσεις και οδήγησαν χιλιάδες εργαζόμενους στο συγκεκριμένο κλάδο στην μακρόχρονη ανεργία.
Η εξέλιξη της αγοράς στην Ελλάδα 2010 -2016
Μέσος όρος ταξινομήσεων από 2000 έως και 2009: 269.110
2010 νέες ταξινομήσεις |
141.499 |
-47,4% |
2011 νέες ταξινομήσεις |
97.682 |
-63,7% |
2012 νέες ταξινομήσεις |
58.482 |
-78,3% |
2013 νέες ταξινομήσεις |
58.694 |
-78,2% |
2014 νέες ταξινομήσεις |
71.298 |
-73,5% |
2015 νέες ταξινομήσεις |
75.805 |
-71,8% |
2016 νέες ταξινομήσεις |
78.873 |
-70,7% |
Η αγορά σήμερα σε χώρες που πέρασαν κρίση
Αυτή είναι η πορεία της αγοράς του αυτοκινήτου στη χώρα μας. Αξίζει, όμως, να δούμε τα ποσοστά μείωσης άλλων Ευρωπαϊκών αγορών των οποίων οι οικονομίες τους πέρασαν από κρίση τα τελευταία χρόνια μαζί με τη δική μας χώρα.
Η Ιρλανδία σήμερα βρίσκεται στο -8,2%
Η Πορτογαλία σήμερα βρίσκεται στο -1,5%
Η Ιταλία σήμερα βρίσκεται στο -20,7%
Η Ισπανία σήμερα βρίσκεται στο -17,7%
Η Ελλάδα σήμερα βρίσκεται στο -70,7%
Οι αρνητικές αυτές επιδόσεις δεν μπορούν να συγκριθούν με τίποτα με το -70,7% που παρουσιάζει σήμερα η χώρα μας. Εξαιρετικά μακρόχρονη ύφεση, η οποία ουσιαστικά έχει ισοπεδώσει την αγορά και φυσικά έχει οδηγήσει χιλιάδες εργαζόμενους του κλάδου σε μακρόχρονη ανεργία. Τα δίκτυα λιανικής, μέσα από μια σκληρή φορολογία, προσπαθούν να κρατηθούν όρθια με οποιονδήποτε τρόπο, διαφυλάσσοντας με τον τρόπο αυτό εκατοντάδες θέσεις εργασίας. Παράλληλα προσπαθούν να κρατήσουν “αξιόμαχα” και ασφαλή τα δικά μας αυτοκίνητα, συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτό στην προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και στην ασφάλειά μας και στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Ποτέ δεν είχαμε πολλά αυτοκίνητα
Ακόμη και τις εποχές των “παχιών αγελάδων”, πόσο μάλλον σήμερα, το ποσοστό κατοχής αυτοκινήτων ανά 1.000 κατοίκους στη χώρα μας ήταν εξαιρετικά χαμηλό.
Ο σχετικός πίνακας δείχνει με πολύ χαρακτηριστικό τρόπο το πόσο μη εντυπωσιακή ήταν η κατοχή αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Σήμερα η χώρα μας κατέχει ένα πολύ σημαντικό αρνητικό ρεκόρ, αυτό της χαμηλότερης κατοχής νέων αυτοκινήτων ανά 1.000 κατοίκους στην Ευρώπη.
Νέα αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους
Ηνωμένο Βασίλειο 2007 |
39,4 |
2016 |
45,3 |
Αυστρία 2007 |
36,0 |
2016 |
37,9 |
Βέλγιο 2007 |
49,6 |
2016 |
48,0 |
Γαλλία 2007 |
32,4 |
2016 |
30,2 |
Γερμανία 2007 |
38,2 |
2016 |
40,8 |
Δανία 2007 |
29,3 |
2016 |
39,1 |
Ελλάδα 2007 |
25,4 |
2016 |
7,3 |
Ιρλανδία 2007 |
42,9 |
2016 |
31,0 |
Ισπανία 2007 |
36,1 |
2016 |
24,7 |
Ιταλία 2007 |
42,8 |
2016 |
30,1 |
Λουξεμβούργο 2007 |
107,8 |
2016 |
88,1 |
Ολλανδία 2007 |
30,9 |
2016 |
22,5 |
Πορτογαλία 2006 |
19,2 |
2016 |
20,1 |
Σουηδία 2006 |
33,7 |
2016 |
37,8 |
Φινλανδία 2006 |
23,7 |
2016 |
21,7 |
ΕΕ15 2006 |
36,7 |
2016 |
33,0 |
ΕΕ28 2006 |
31,3 |
2016 |
29,2 |
Οι φτωχοί συγγενείς της Ευρώπης
Με εξαιρετικά χαμηλή κατοχή νέων αυτοκινήτων στη χώρα μας, με ποσοστό μείωσης της αγοράς που ξεπερνά κάθε λογική στην Ευρώπη, προσπαθούμε να κινηθούμε σε μια Ευρωπαϊκή πραγματικότητα μόνο στη θεωρία. Ηπράξη δείχνει ότι βρισκόμαστε πολύ πίσω. Και το πίσω περιλαμβάνει και τον εξαιρετικά επικίνδυνο υπέργηρο στόλο οχημάτων. Παλιά αυτοκίνητα, 15ετίας και πάνω, τα οποία ρυπαίνουν επικίνδυνα και με τεχνολογίες ξεπερασμένες οι οποίες δεν είναι ικανές να διαφυλάξουν την ασφάλεια στις κακές οδικές συνθήκες της χώρας.