spot_img
HomeAUTOΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑAλκοόλ και οδήγηση

Aλκοόλ και οδήγηση

Το πρόβλημα της αλκοολαιμίας κατά την οδήγηση είναι σοβαρό και στη χώρα μας. Πρακτικά, δύο στα τρία νυχτερινά τροχαία ατυχήματα μπορεί να έχουν σαν κύρια αιτία το αλκοόλ. Πόσο επηρεάζει όμως το αλκοόλ στην οδήγηση; Πως επιδρά σε άνδρες και γυναίκες οδηγούς; Πως γίνεται ο μεταβολισμός του; Πως υπολογίζεται; Γιατί όταν το έχουμε στο αίμα είμαστε ανασφάλιστοι;

Υψηλόβαθμοι κίνδυνοιΠως ενεργεί το αλκοόλ
Κατά την διάρκεια της κατανάλωσης οινοπνεύματος, ένα μέρος του, το πιο ασήμαντο, απορροφάται άμεσα από την στοματική κοιλότητα και τον οισοφάγο. Το μεγαλύτερο ποσοστό όμως περνάει από το στομάχι και τα έντερα πριν καταλήξει στα υπόλοιπα όργανα του σώματος. Μόνο μια ελάχιστη ποσότητα του αλκοόλ που έχει καταναλωθεί αποβάλλεται απ’ ευθείας από τον οργανισμό. Και η παραμικρή χρήση αλκοόλ, όμως, προσβάλλει το συκώτι, την καρδιά, το στομάχι, το νευρικό σύστημα, τα έντερα και το πάγκρεας. Περνάει μέσα στο οργανικό υγρό και φυσικά στο αίμα. Ο εγκέφαλος προσβάλλεται άμεσα, ενώ ο μεταβολισμός του αλκοόλ γίνεται τελικά στο συκώτι.

Η απορρόφηση του αλκοόλ από το σώμα αρχίζει με την πρώτη κιόλας γουλιά. Προκειμένου να απορροφηθεί η μισή ποσότητα οινοπνεύματος, απαιτείται συνολικός χρόνος 10-15 λεπτών, ενώ σε μισή ώρα έχουν απορροφηθεί τα 2/3.Συνολικά χρειάζονται 60-75 λεπτά για να απορροφηθεί ολόκληρη η ποσότητα. Βέβαια, όταν ο πότης έχει άδειο στομάχι, ο χρόνος απορρόφησης είναι πιο γρήγορος. Ένα γεύμα, όμως, μπορεί να καθυστερεί την απορρόφηση, αλλά δεν την αποτρέπει. Αυτό οφείλουμε να το θυμόμαστε πολύ καλά.

Υψηλόβαθμοι κίνδυνοιΠως επηρεάζει
Το αλκοόλ δρα άμεσα στον ανθρώπινο εγκέφαλο και μάλιστα με ποικίλους τρόπους. Αρχικά παρουσιάζονται δυσκολίες στην εκτίμηση των αποστάσεων. Χωρίς να το καταλαβαίνει άμεσα, περιορίζεται σημαντικά το οπτικό πεδίο του οδηγού, μειώνεται η ευαισθησία αντίδρασης στο κόκκινο χρώμα, αλλά και η ικανότητα για παρατήρηση. Ακόμα παρατηρούνται δυσκολίες στην προσαρμογή των ματιών μας στις διάφορες μεταβολές του φωτός, μείωση της προσοχής και της ικανότητας αντίδρασης, όπως και διαταραχή του αισθήματος
ισορροπίας. Το αλκοόλ και στη συνέχεια η μέθη που προκαλείται, μας κάνει πιο αισιόδοξους και ασφαλώς περισσότερο ριψοκίνδυνους. Το σημαντικότερο όλων όμως είναι ότι, το αλκοόλ εξασθενεί τις ηθικές αντιστάσεις του κάθε ατόμου και φυσικά των οδηγών. Αυτό σημαίνει πάρα πολλά στην πράξη!

Υψηλόβαθμοι κίνδυνοιΟ μεταβολισμός
Το οινόπνευμα, όπως είναι πλέον γνωστό, μεταβολίζεται στο συκώτι και στη συνέχεια αποβάλλεται. Η μέση ωριαία ταχύτητα αποβολής από τον οργανισμό είναι 0,10-0,15 γραμ. στα 1000 για τους άνδρες και από 0,085-0,10 γραμ. για τις γυναίκες. Η αποβολή, κατά συνέπεια, είναι μια χρονοβόρα διαδικασία. Μπορεί κάποιος που κατανάλωσε μεγάλη ποσότητα αλκοολούχου ποτού το προηγούμενο βράδυ, να μην είναι σε θέση να οδηγήσει ούτε το επόμενο πρωινό.

Εάν κάποιος πιει πολύ το βράδυ και κοιμηθεί αργά με αλκοολαιμία 2 στα 1000 (στην εκπνοή),το επόμενο πρωί στις 7:30 θα έχει ακόμα αλκοολαιμία 1,3 στα 1000 και στις 5 το απόγευμα 0,4 στα 1000. Ο καφές, το κρύο ντους ή κάτι ανάλογο κάνουν τον πιωμένο να αισθανθεί κάπως καλύτερα, αλλά δεν του μειώνουν σε καμία περίπτωση την ποσότητα αλκοόλ στο αίμα. Ούτε κατά συνέπεια και τους κινδύνους που συνεπάγονται.

Αλκοολαιμία
Για να έχουμε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα σχετικά με τα ποσοστά αλκοόλ που μπορεί να έχει ένα “αθώο” ποτηράκι, αρκεί να αναφέρουμε κάποια παραδείγματα: Ένα ποτήρι χωρητικότητας 0,33 λίτρου με μπύρα περιεκτικότητας 5% σε αλκοόλ, περιέχει τελικά 13 γραμ. οινοπνεύματος. Ένα ποτήρι 0,21 λίτρου με σαμπάνια ή κρασί περιεκτικότητας 10%, περιέχει 16 γραμ. οινοπνεύματος. Ένα ποτηράκι 0,02 του λίτρου λικέρ περιεκτικότητας 30% σε αλκοόλ, περιέχει 5 γραμ. οινοπνεύματος και τέλος ένα ποτήρι χωρητικότητας 0,02 λίτρων με
ουίσκι, κονιάκ, βότκας ή ούζου περιεκτικότητας 40%, περιέχουν το καθένα 7 γραμ. οινοπνεύματος. Ποσότητες καθόλου ευκαταφρόνητες εάν πρόκειται να οδηγήσουμε ή αν μας ελέγξει η τροχαία.

Υψηλόβαθμοι κίνδυνοιΠως υπολογίζεται
Αλκοολαιμία είναι το ποσοστό του οινοπνεύματος που έχουμε στο αίμα μας και υπολογίζεται με βάση το 1000. Με την λέξη αίμα εννοείται όλο το οργανικό υγρό που έχει ο καθένας μας στον οργανισμό του. Ποσοστό αλκοολαιμίας δηλαδή 0,5 ανά 1000, που είναι μια συνήθης ποσότητα στην «καθημερινή πρακτική», αντιστοιχεί σε μισό γραμμάριο οινοπνεύματος ανά λίτρο οργανικού υγρού. Έχει μεγάλη σημασία όμως να δούμε πως υπολογίζεται η αλκοολαιμία, τόσο στους άνδρες, όσο και στις γυναίκες. Υπάρχουν μεγάλες και σημαντικές διαφορές μεταξύ τους, τις οποίες πρέπει να γνωρίζουμε.

Οι επιπτώσεις
Οι αρνητικές επιπτώσεις του αλκοόλ είναι λίγο-πολύ γνωστές σε όλους μας. Μπορεί να είναι όμως πολύ μεγαλύτερες ανάλογα με την κατάσταση του πότη και την διαδρομή που είναι υποχρεωμένος να οδηγήσει. Πολλοί είναι αυτοί που έχουν την εντύπωση ότι το ποτό δεν επηρεάζει και τόσο πολύ την ικανότητα στην οδήγηση. Όμως η πραγματικότητα είναι πέρα για πέρα εντελώς διαφορετική. Να δούμε τι ακριβώς και πως επηρεάζει το αλκοόλ τον ανθρώπινο οργανισμό. Οι μετρήσεις που αναφέρονται αφορούν αλκοολαιμία κατά την εκπνοή στο μηχάνημα της τροχαίας και όχι την περιεκτικότητα του αλκοόλ στο αίμα, ύστερα από αιμοληψία.

0,2 έως 0,5 στα 1000
Παρατηρούνται δυσκολίες στη διάκριση μεταξύ πηγών φωτός στην κίνηση. Ακόμη, τάση για επικίνδυνη οδήγηση και δυσκολία στην εκτίμηση των αποστάσεων. Οι συνέπειες εντοπίζονται στο να μην μπορεί ο οδηγός να εκτιμήσει με απόλυτη ακρίβεια τις ιδανικές αποστάσεις. Έτσι ξεκινά τολμηρά προσπεράσματα, δίχως μάλιστα να τηρούνται οι αποστάσεις ασφαλείας. Οι επιπτώσεις αυτές επιβαρύνουν τον οργανισμό αργά και σταθερά, με αποτέλεσμα ο οδηγός να μην είναι σε θέση να αντιληφθεί τι ακριβώς του συμβαίνει.

Υψηλόβαθμοι κίνδυνοι0,5 έως 0,8 στα 1000
Τώρα υπάρχει, σαφώς, χειρότερη εκτίμηση των αποστάσεων. Οι οδηγοί έχουν τώρα σαφώς πιο μειωμένη ικανότητα προσαρμογής της όρασης στις απλές αλλαγές του φωτός. Εξασθενεί η ευαισθησία που έχουμε στο κόκκινο χρώμα. Υπάρχει σημαντική μείωση της προσοχής, αλλά και της ικανότητας ορθών και γρήγορων αντιδράσεων. Οι πρώτες διαταραχές στην αίσθηση της ισορροπίας είναι εμφανείς. Οι συνέπειες είναι ότι δεν μπορούν να εκτιμηθούν οι αποστάσεις μέσα στις στροφές. Υπάρχει ανικανότητα ακριβούς διάκρισης του κόκκινου στους σηματοδότες, αλλά και του στοπ των φώτων των προπορευόμενων αυτοκινήτων. Τα προβλήματα προσαρμογής στις εναλλαγές του φωτός είναι μεγαλύτερο και τα φρεναρίσματα γίνονται πολύ καθυστερημένα. Να σημειωθεί ότι και οι δικυκλιστές με το ποσοστό αυτό αλκοόλ στο αίμα, δυσκολεύονται να παραμείνουν σταθερά στα δεξιά του δρόμου.

0,8 έως 1,2 στα 1000
Δεν υπάρχει πλέον αυτοσυγκράτηση, αλλά η ψυχική εφορία “ξεχειλίζει”. Το οπτικό πεδίο είναι πλέον αισθητά περιορισμένο, τα δυνατά φώτα “αλλάζουν τα φώτα” στον πιωμένο οδηγό και πολύ δύσκολα γίνεται ακριβής εκτίμηση των αποστάσεων. Οι συνέπειες πλέον αρχίζουν να γίνονται
πολύ γνωστές. Υπάρχει παράτολμο οδήγημα, δεν μπορεί ο οδηγός να διακρίνει τους πεζούς στο δρόμο, όπως και τα δίκυκλα. Υπάρχουν σοβαρά οπτικά σφάλματα ακόμα και στην εκτίμηση των πλευρικών αποστάσεων. Κατά συνέπεια μπορεί κανείς να τρακάρει πολύ εύκολα κατά τη διάρκεια μιας προσπέρασης.

1,2 έως 2,4 στα 1000
Πλέον ο οδηγός βρίσκεται κοντά στην τέλεια ανικανότητα για οδήγηση. Δεν υπάρχει αυτοσυγκέντρωση ή εκτίμηση των αποστάσεων. Υπάρχει η υπερεκτίμηση των ικανοτήτων του οδηγού, αλλά και του αυτοκινήτου. Οι διάφοροι χειρισμοί που επιβάλλεται να πραγματοποιηθούν, εκτελούνται με πάρα πολύ μεγάλη χρονική καθυστέρηση, ενώ γίνονται και πολύ άτσαλα. Πολλά από τα σημαντικά αυτά στοιχεία που αναφέρουμε τα έχει εντάξει σε ειδικό έντυπο η Ευρωπαϊκή Ένωση, η Διεθνής Ένωση Τουρισμού και η ΕΛΠΑ. Το πρόβλημα αυτό της αλκοολαιμίας, συνεπώς, είναι παλιό στην Ευρώπη.

Υψηλόβαθμοι κίνδυνοιΑνασφάλιστος ο πιωμένος οδηγός
Δεν υπάρχει για τον οργανισμό ακίνδυνη ποσότητα αλκοόλ, καθώς ανάλογα με βιολογικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες που δεν μπορεί να υπολογίζει ο οδηγός, το αλκοόλ επηρεάζει σημαντικά την ικανότητα της οδήγησης, αυξάνοντας σημαντικά τον χρόνο αντίδρασης και μειώνοντας το οπτικό πεδίο. Σενάρια και μύθοι του ότι «οδηγώ καλύτερα», «εμένα δεν με πιάνει εύκολα» κ.λ.π. δεν μπορούν να ισχύουν, καθώς έστω και μια σταγόνα αλκοόλ επηρεάζει σημαντικά τον οργανισμό. Και όσοι δεν συμμερίζονται τις επιστημονικές θέσεις, αρκεί να αναφέρουμε ότι αν κάποιος οδηγός προκαλέσει ατύχημα υπό την επήρεια αλκοόλ, δεν καλύπτεται από την ασφαλιστική του εταιρεία για την αποζημίωση των ζημιών που προκάλεσε. Πρακτικά η ασφαλιστική του εταιρεία καλύπτει τον παθόντα, αλλά στη συνέχεια ζητά να καταβληθεί το ποσό αυτό από τον μεθυσμένο πελάτη της. Ουσιαστικά όταν οδηγούμε πιωμένοι, είμαστε ανασφάλιστοι!

Στην πράξη
Η αλκοολαιμία, το ποσοστό δηλ. σε αλκοόλ στο αίμα μας, ακόμα και σε ελάχιστες ποσότητες, είναι ικανό να μειώσει σημαντικά την ικανότητα οδήγησης. Το κακό με το αλκοόλ είναι ότι η μείωση της ικανότητας οδήγησης δεν γίνεται γρήγορα αντιληπτή, με αποτέλεσμα ένα σημαντικό ποσοστό σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων να έχουν βασική αιτία την χρήση του αλκοόλ. Πρακτικά 250 γρμ. μπύρας ή 100 γρμ. κρασιού η 70 γρμ. απεριτίφ, ή 30 γρμ. ούζου, βότκας, ουίσκι κλπ. «μεταφράζονται» σε 0,2 χιλ. αλκοόλ για τους άνδρες και 0,3 για τις γυναίκες. Το επιτρεπτό όριο από τον ΚΟΚ είναι έως 0,25 χιλ / λίτρο στον εμπνεόμενο αέρα ή 0,5 χιλ στο αίμα. Συνεπώς, πολύ εύκολα αντιλαμβάνεται κάποιος πόσο κοντά στην παράβαση βρίσκεται ο καθένας από εμάς.

Σχετικό άρθρο: Το αλκοόλ “Χτυπά” ευκολότερα τις γυναίκες οδηγούς

RELATED ARTICLES
spot_img

ΝΕΑ AUTO