60 χρόνια Skoda 450

Συντάκτης: Στέργιος Μανώλης
Εμφανίσεις: 574

Tο 2 + 2 roadster με την πτυσσόμενη οροφή

Skoda 450 04Ένα εξαιρετικά πρωτοποριακό μοντέλο Skoda γιορτάζει τα 60α γενέθλιά του.
Ήταν Σεπτέμβριος του 1957, όταν το Skoda 450 έκανε το ντεμπούτο του στην Έκθεση Μηχανολόγων Μηχανικών στο Μπρνο. Το πρωτοποριακό και ιδιαίτερα κομψό, τότε, roadster είχε ιδιαίτερο χαρακτηριστικό την πτυσσόμενη οροφή, ενώ ξεχώριζε χάρη στον ιδιαίτερα ελκυστικό, σπορ σχεδιασμό του. Το Skoda 450 01μοντέλο ξεκίνησε από τη γραμμή παραγωγής στο εργοστάσιο του Kvasiny και προοριζόταν κυρίως για απαιτητικές διεθνείς αγορές, όπως η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και οι ΗΠΑ. Δύο χρόνια αργότερα, το 1959, η τσεχική μάρκα παρουσίασε το ιδιαίτερα δημοφιλές Skoda Felicia Cabriolet.

Η έκθεση του Μπρνο
ΟSkoda 450 02 μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στην Τσεχία, τον Σεπτέμβριο του 1957, προσέφερε κάτι πολύ ιδιαίτερο στους περισσότερους από 1,6 εκατομμύρια επισκέπτες της 3ης Τσεχoσλοβάκικης Εμπορικής Έκθεσης Μηχανολόγων Μηχανικών. Ήταν το εντελώς νέο roadster της, το Skoda 450. Το μοντέλο παραγωγής βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό στη μελέτη σχεδιασμού roadster του Skoda 440, το Skoda 450 16οποίο η Skoda είχε παρουσιάσει στο κοινό στον ίδιο χώρο, ακριβώς πριν από ένα χρόνο.

Με τη Miss USA
Τον Οκτώβριο του 1957, το 450 δημιούργησε την τεράστια αίσθηση εκτός Τσεχοσλοβακίας. Κατά την παρουσία του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Λονδίνου, "έκλεψε" την παράσταση με την καθιερωμένη, τότε, Miss USA, Charlotte Skoda 450 17Sheffield (1936-2016). Ο φημισμένος φωτογράφος της εποχής Vilém Heckel αποθανάτισε το 450 με τη βασίλισσα ομορφιάς. Έως και σήμερα, αυτή η σειρά των φωτογραφιών θεωρείται ότι είναι μεταξύ των κορυφαίων της βιομηχανικής παραγωγής της χώρας.

Από το 440 στο 450
Skoda 450 13Το roadster 450 ήταν η κορυφαία έκδοση της σειράς μοντέλων 440-445-450. Ο χαρακτηρισμός μοντέλου προέκυπτε από τον αριθμό των κυλίνδρων και την ισχύ του κινητήρα των 50 PS (36,8 kW), με τον διαμήκη 4κύλινδρο να κατανέμει την κίνηση στον πίσω άξονα. Ήταν εφοδιασμένο με ανεξάρτητη ανάρτηση, ενώ το ευρύχωρο εσωτερικό και η πρακτική - πτυσσόμενη οροφή συνέβαλαν σημαντικά στη Skoda 450 03δημοτικότητα του 2 + 2 θέσεων roadster.

Με βάρος 930 κιλά και διαστάσεις 4,07 μ. μήκος, 1,60 μ. πλάτος και 1,38 μ. ύψος, το 450 είχε τελική ταχύτητα 128 χλμ/ώρα. Ο 4κύλινδρος κινητήρας των 1.089 κ. εκ. ήταν εξοπλισμένος με δύο καρμπυρατέρ, είχε εργοστασιακή κατανάλωση 9 λίτρα βενζίνης ανά 100 χλμ. και κιβώτιο ταχυτήτων 4 σχέσεων με μοχλό Skoda 450 12τοποθετημένο στη στήλη του τιμονιού.

Η γραμμή παραγωγής ξεκίνησε το καλοκαίρι του 1958 και έως το τέλος της παραγωγής, η εταιρεία είχε κατασκευάσει συνολικά 1.010 roadster. Περίπου τα δύο τρίτα αυτών που παρήχθησαν εξήχθησαν στις Η.Π.Α. Ήταν ένα εξαιρετικά σημαντικό γεγονός για εκείνη την εποχή, αφού θεωρείτο ένα μοναδικό επίτευγμα Skoda 450 07για ένα προϊόν από ένα κράτος του ανατολικού μπλοκ.

Επιτέλους χωρίς κουπόνι!
Για την τότε Τσεχοσλοβακία, το Skoda 450 σηματοδότησε μια καμπή στην αγορά αυτοκινήτων. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ήταν ένα από τα πρώτα μοντέλα που οι πελάτες μπορούσαν να αγοράσουν στην ελεύθερη Skoda 450 05αγορά χωρίς να χρειαστεί να περιμένουν αρκετά χρόνια με το υποχρεωτικά απαραίτητο κουπόνι, όπως έπρεπε συνήθως. Η τιμή του ήταν 42.000 κορώνες. Αυτό έκανε τον roadster σημαντικά φθηνότερο από τα μοντέλα του ανταγωνισμού, τα οποία ήταν επίσης διαθέσιμα χωρίς κουπόνι: το GAZ 21 κόστιζε 55.000 κορώνες και το Tatra 603 μέχρι και 98.000 κορώνες.

Skoda 450 10Από το 450 στο Felicia
Το Skoda Felicia αποτέλεσε τον διάδοχο του 450. Ξεκίνησε την παραγωγή στο Kvasiny τις αρχές του 1959 και το νέο μοντέλο επωφελήθηκε διαδοχικά από διάφορες τεχνικές εξελίξεις. Η εταιρεία αντικατέστησε τα εγκάρσια ελικοειδή ελατήρια του εμπρόσθιου άξονα με ελικοειδή ελατήρια, τοποθέτησε νέο ταμπλό οργάνων, αλλά και σπορ κεντρικό μοχλό τSkoda 450 15αχυτήτων τοποθετημένο πάνω στο τούνελ μετάδοσης.

Μέχρι το 1964, η Skoda είχε παραγάγει συνολικά 14.863 Felicia. Αυτή η παραγωγή περιλάμβανε, επίσης, την ανοιχτή Felicia Super, με την επιλογή είτε μιας πτυσσόμενης οροφής είτε μιας σκληρής οροφής και προοριζόταν κυρίως για εξαγωγές. Ο διαχρονικός κομψός σχεδιασμός και αξιόπιστη τεχνολογία της εποχής, το κατατάσσουν σε ένα από τα πιο πολυπόθητα κλασικά αυτοκίνητα της Τσεχοσλοβάκικης μεταπολεμικής περιόδου.

1961 Skoda Felicia convertible

  • Skoda 450 01
  • Skoda 450 02
  • Skoda 450 03
  • Skoda 450 04
  • Skoda 450 05
  • Skoda 450 06
  • Skoda 450 07
  • Skoda 450 08
  • Skoda 450 09
  • Skoda 450 10
  • Skoda 450 11
  • Skoda 450 12
  • Skoda 450 13
  • Skoda 450 14
  • Skoda 450 15
  • Skoda 450 16
  • Skoda 450 17
  • Skoda 450 18