Αγορά αυτοκινήτου 2000 - 2016

Συντάκτης: Στέργιος Μανώλης
Εμφανίσεις: 905

Μια τεράστια καταστροφή

Αγορά αυτοκινήτουΣε τραγική κατάσταση εξακολουθεί να πορεύεται η αγορά του αυτοκινήτου στη χώρα μας. Και δεν είναι μόνο του ότι δεν υπάρχει αγοραστική δυνατότητα ή και φοβία/καχυποψία από πλευράς καταναλωτών για το τι μπορεί να τους περιμένει αν επιλέξουν κάποιο αυτοκίνητο. Αναλύοντας την πορεία των τελευταίων ετών βλέπουμε πως αν δεν είχε υπάρξει το μέτρο της απόσυρσης, τότε θα μιλούσαμε για εκατόμβη...

Πραγματική εικόνα της αγοράς του αυτοκινήτου είναι ουσιαστικά οι λιανικές πωλήσεις και όχι οι εταιρικές (συμπεριλαμβανομένων των εταιρειών ενοικιάσεων). Στις λιανικές φαίνεται η αληθινή δύναμη - δυνατότητα της αγοράς. Οι εταιρικές απλά, βοηθώντας τα τελευταία χρόνια ο τουρισμός, σημείωσαν μικρή αύξηση και κυριολεκτικά σώζουν μόνο την γενικότερη εικόνα της αγοράς.

Εικόνα καταστροφής
Αναλύοντας όμως την αγορά από το 2000 έως και την περσινή χρονιά, διαπιστώνουμε για άλλη μια φορά ότι οι λιανικές πωλήσεις - η πραγματική εικόνα - παρουσιάζει εικόνα καταστροφής. Αρκεί να δούμε ότι το 2000 είχαμε 250.029 λιανικές πωλήσεις (86,15%), για να φτάσουμε στο 2016 τις 35.087 ταξινομήσεις (44,20%). Είναι εντελώς αδύνατον να επιβιώσουν εισαγωγικές εταιρείες, αλλά και καταστήματα λιανικής, οι ηρωικοί ντήλερς, οι οποίοι κάθε χρόνο ζουν όλο και χειρότερες μέρες. Κάθε χρόνο χάνονται χιλιάδες θέσεις εργασίας από τον άλλοτε ισχυρό κλάδο του αυτοκινήτου. Κάθε χρόνο κλείνουν καταστήματα λιανικής, συνεργεία και άλλα συναφή καταστήματα.

autos 03Χάνονται εκατομμύρια κρατικά έσοδα
Η τραγική αυτή μείωση των πωλήσεων έχει άμεσο αντίκτυπο στα κρατικά έσοδα, αφού χάνονται εκατομμύρια ευρώ από τέλη κυκλοφορίας, εισφορές, καύσιμα, ασφάλειες και μια σειρά ακόμη "ζεστών" εισπράξεων για το κράτος.

Με αυτούς τους ρυθμούς των πωλήσεων ο κυκλοφορούν στόλος της χώρας μας θα χρειαστεί πολλές 10ετίες για να ανανεωθεί. Έτσι, χιλιάδες σαράβαλα, δίχως επαρκή συντήρηση, κυριολεκτικά σέρνονται στους ελληνικούς δρόμους, ρυπαίνοντας και προκαλώντας πολλά τροχαία δυστυχήματα.

Δεν υπάρχει γιατρειά
Με βάση τα πρωτογενή στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και την επεξεργασία του ΣΕΑΑ, οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών το μήνα Δεκέμβριο 2016 υπήρξαν μειωμένες κατά -30,1% ως προς τον ίδιο μήνα του 2015. Πρόκειται για τυπική μεταβολή, καθώς οι ταξινομήσεις το Δεκέμβριο του 2015 υπήρξαν εκτάκτως αυξημένες, ενόψει της λήξης της απόσυρσης.

autos 02Συνολικά, το 2016 οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών ήταν αυξημένες κατά +4,0% ως προς το 2015. Ακόμη και με αυτήν τη συγκρατημένη πρόοδο και λαμβάνοντας υπόψη ότι είναι η τρίτη κατά σειρά χρονιά αύξησης, η αγορά αυτοκινήτου βρίσκεται -70,7% χαμηλότερα ως προς το μέσο όρο της δεκαετίας 2000-2009.

Το 2016, ως προς το 2015, στα καινούργια φορτηγά σημειώθηκε μικρή μείωση -2,7% ενώ στα καινούργια λεωφορεία σημαντική αύξηση +48,1%.

Δραματική μείωση των λιανικών
Οι εταιρικές πωλήσεις σώζουν την εικόνα, αφού από το 13,85% ποσοστό που κατείχαν στην αγορά το 2000, το 2016 φαίνεται ότι φτάσανε σε ποσοστό 55,80%. Και δεν αυξήθηκαν σημαντικά οι συνολικές τους πωλήσεις, αφού από τις 40.196 ταξινομήσεις που κατείχαν το 2000, το 2016 φτάσανε μόλις τις 44.298. Απλά μειώθηκαν δραματικά οι λιανικές, οι πραγματικές πωλήσεις της αγοράς, αυτές οι οποίες δίνουν δουλειά σε χιλιάδες εργαζόμενους στον κλάδο, αυτές οι οποίες δείχνουν την πραγματική πορεία της οικονομίας μας.

Αναλυτικές ταξινομήσεις αυτοκινήτων στη Ελλάδα 2000 - 2016

Σύνολο αγοράς
Επιβατικών
Λιανικές Εταιρικές Λιανικές % Εταιρικές %
2000 290.225 250.029 40.196 86,15% 13,85%
2001 280.295 236.185 44.110 84,26% 15,74%
2002 268.489 219.339 49.150 81,69% 18,31%
2003 257.293 203.291 54.002 79,01% 20,99%
2004 289.753 224.179 65.574 77,37% 22,63%
2005 269.733 210.753 58.980 78,13% 21,87%
2006 267.706 205.314 62.392 76,69% 23,31%
2007 279.794 214.591 65.203 76,70% 23,30%
2008 267.242 202.365 64.877 75,72% 24,28%
2009 220.548 181.508 39.040 82,30% 17,70%
2010 141.499 106.027 35.472 74,93% 25,07%
2011 97.682 65.136 32.546 66,68% 33,32%
2012 58.482 34.445 24.037 58,90% 41,10%
2013 58.694 30.818 27.876 52,51% 47,49%
2014 71.218 36.000 35.218 50,55% 49,45%
2015 75.805 39.782 36.023 52,48% 47,52%
2016 79.385 35.087 44.298 44,20% 55,80%

*σε κίτρινο πλαίσιο είναι τα μη επίσημα στοιχεία τα οποία ελάχιστα απέχουν από την πραγματική επίδοση της αγοράς

Χειρότερα στη Θεσσαλονίκη
Στην αγορά της Θεσσαλονίκης τα τελευταία 3 χρόνια έχουμε πολύ δυσάρεστες επιδόσεις. Η Θεσσαλονίκη χάνει, συνεπώς, μερίδιο αγοράς με την Αθήνα να κατέχει το 71% της πανελλαδικής αγοράς και η Θεσσαλονίκη μόλις το 6,2%.

autos 01Συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια είχαμε σε σχέση με το 2016:

Ταξινομήσεις Θεσσαλονίκης Δεκεμβρίου 2016: 315
Ταξινομήσεις Θεσσαλονίκης Δεκεμβρίου 2015: 448
Ταξινομήσεις Θεσσαλονίκης Δεκεμβρίου 2014: 407

Ταξινομήσεις Θεσσαλονίκης 12μήνου 2016: 4.940 (-3,3%)
Ταξινομήσεις Θεσσαλονίκης 12μήνου 2015: 5.037
Ταξινομήσεις Θεσσαλονίκης 12μήνου 2014: 4.575

Τεράστια καταστροφή
Μια αναδρομή στην αγορά των τελευταίων 16 ετών μας δείχνει ανάγλυφα της τραγικότητα της κατάστασης. Η αγορά του αυτοκινήτου της Θεσσαλονίκης το 2000 βρισκόταν στις 28.183 ταξινομήσεις, για να φτάσει το 2004 τις 29.493 και να "γκρεμιστεί" στις 3.756 το 2013 και τις 4.940 ταξινομήσεις πέρσι. Όσον αφορά τις λιανικές πωλήσεις, από τις 26.697 του 2000, φτάσαμε στις 3.610 του 2016. Αντίστοιχα οι εταιρικές, που ποτέ δεν ήταν υψηλές στη Θεσσαλονίκη και από τις 1.486 το 2000, φτάσαμε το 2016 στις 1.330, ουσιαστικά σχεδόν μια σταθερή πορεία. Οι τραγικές απώλειες για τη Θεσσαλονίκη είναι όμως οι λιανικές. Πρόκειται για μια τεράστια καταστροφή. Ο σχετικός πίνακας είναι άκρως αποκαλυπτικός για το τι έχει συμβεί στην περιοχή τα τελευταία χρόνια.

Αναλυτικές ταξινομήσεις αυτοκινήτων στη Θεσσαλονίκη 2000 - 2016

Σύνολο αγοράς
Επιβατικών
 Λιανικές   Εταιρικές   Λιανικές %  Εταιρικές %
2000 28.183 26.697 1.486 94,73% 5,27%
2001 27.150 25.574 1.576 94,20% 5,80%
2002 26.884 24.712 2.172 91,92% 8,08%
2003 26.138 22.985 3.153 87,94% 12,06%
2004 29.493 25.249 4.244 85,61% 14,39%
2005 26.529 22.952 3.577 86,52% 13,48%
2006 25.364 22.064 3.300 86,99% 13,01%
2007 26.266 23.130 3.136 88,06% 11,94%
2008 23.710 20.965 2.745 88,42% 11,58%
2009 20.387 18.670 1.717 91,58% 8,42%
2010 11.805 10.655 1.150 90,26% 9,74%
2011 6.779 5.949 830 87,76% 12,24%
2012 3.946 3.287 659 83,30% 16,70%
2013 3.756 2.929 827 77,98% 22,02%
2014 4.575 3.567 1.008 77,97% 22,03%
2015 5.037 3.946 1.091 78,34% 21,66%
2016 4.940 3.610 1.330 73,08% 26,92%

*σε κίτρινο πλαίσιο είναι τα μη επίσημα στοιχεία τα οποία ελάχιστα απέχουν από την πραγματική επίδοση της αγοράς

  • Αγορά αυτοκινήτου
  • Αγορά αυτοκινήτου
  • Αγορά αυτοκινήτου
  • Αγορά αυτοκινήτου
  • Αγορά αυτοκινήτου
  • Αγορά αυτοκινήτου
  • Αγορά αυτοκινήτου
  • Αγορά αυτοκινήτου
  • Αγορά αυτοκινήτου